Er worden ieder jaar weer honderden nieuwe wetten ingevoerd. Komen er ook wel eens wetten te vervallen? En zo ja, wat is verhouding tussen die twee?

Indien er sprake is van een dergelijke verhouding dan ben ik al meer dan tevreden bij iets van een benadering.

Toegevoegd na 5 uur:
Misschien dat ik niet de juiste term heb gebruikt. Wat ik in feite bedoel zijn het aantal regeltjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

U moet onderscheid maken tussen wetten en regels.
De wetten nemen jaarlijks toe met ongeveer 2,7%.
De regels nemen vele malen toe, ik doel hier op regels van Algemene maatregel v Bestuur, Koninklijke besluiten, of Ministeriële regelingen.
Daar heeft promovendus Dr. P O de Jong een proefschrift over geschreven (zie link).
En ja, er komen vaak wetten te vervallen maar deze worden weer vervangen.
Dus je krijgt hierdoor geen vermindering van Wetgeving.

Ondanks vele beloften van de politiek komt er alleen maar meer regelgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In totaliteit gezien komt er weinig echt nieuwe wetgeving, meestal is het vervanging van oude wetgeving of aanvulling op de bestaande wetgeving.

Vaak wordt er in het nieuws aangekondigd dat er nieuwe wetgeving is gekomen terwijl het niet meer is dan een uitbreiding van een artikel in bestaande wetgeving, of zoals dat netjes heet:
Een feit wordt opgenomen in een wet.

In sommige gevallen wordt een compleet nieuwe wetgeving geschreven die meerdere wetten vervangt.

Het is de bedoeling van de regeringen om het aantal wetten terug te brengen maar toch dezelfde bescherming te bieden als wat er al beschermd is.

Dus kort gezegd het aantal wetten zal langzaam maar zeker afnemen echter zullen de wetten meer artikelen gaan bevatten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bron?
In aanvulling op bovenstaand antwoord: complete wetten zullen niet snel vervallen, maar artikelen wel. Als je in een wetboek kijkt, zie je ook wel eens staan bijv.: art. 4 vervallen.