Mag een agent zonder aanleiding jou om je id-kaart c.q. paspoort vragen?

Of moet hier een aanleiding voor zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+

Het beste antwoord

Dat mag zeker wel,een Agent mag ten allertijde iemand staande houden,dat wil dus zeggen even ontdoen van zijn vrijheid en vragen naar zijn of haar legitimatie.
Dit weet ik heel zeker daar dat ik net opleiding heb afgerond van beveiliger 2 en deze stof ook is behandeld.
En als je hem dus niet bij je hebt kan je daar dus voor bekeurt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

De identificatieplicht geeft de politie niet de bevoegdheid zonder reden mensen aan te houden om hun identiteit te controleren. De politie moet een concrete reden hebben. Het verzoek om identificatie moet nodig zijn voor de uitvoering van de taken van de politie, bijvoorbeeld verkeerstoezicht, hulpverlening bij een ongeluk, opsporing van strafbare zaken of handhaven van de openbare orde. Toezichthouders krijgen dezelfde bevoegdheden als de politie om naar het identiteitsbewijs te vragen. Hieronder vindt u voorbeelden van situaties waarin een identiteitscontrole kan plaatsvinden:

* een auto rijdt 's nachts rond op een industrieterrein;
* er vindt op straat of in een café een schietpartij plaats en het is relevant voor het onderzoek om de identiteit van (mogelijke) getuigen vast te stellen;
* hangjongeren veroorzaken overlast in de openbare ruimte;
* er woedt een brand en de (mogelijke) brandstichter kan zich bevinden tussen de toegestroomde belangstellenden;
* bij evenementen als voetbalwedstrijden en demonstraties waarbij rellen ontstaan;
* bij onrust of dreigend geweld in uitgaansgebieden en op openbare manifestaties waarbij gevaar van ordeverstoring aanwezig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus wanneer een agent je zonder aanleiding om je identificatiebewijs vraagt kan je dit weigeren? en jee bent verplicht je te kunnen identificeren. Kan de rede van de aanhouding niet zijn dat ze controleren of je je kan identificeren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je moet ten alle tijden kunnen legitimeren, paspoort, rijbewijs, of id kaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik begrijp uit dit officiële document (postbus 51) dat dat inderdaad zo is, en dat lijkt me niet meer dan logisch. Het lijkt mij een enge maatschappij worden als iedere willekeurige agent mij op straat kan vragen of ik me kan identificeren alleen om te controleren of ik het bewijs daadwerkelijk bij me heb. Een goede agent zal het je dus niet zomaar vragen en dan valt er ook niets te weigeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@lora, ja, je moet je altijd kunnen identificeren. Maar dat houdt niet in dat er zomaar zonder enige reden of aanleiding om gevraagd kan worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gootje08: Prima beantwoord maar antwoorden roepen weer vragen op. Die kan je dan weer op GV stellen. +1 en de complimenten van mij
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist +1
Het schijnt dat het wel mag, terwijl het tijdens de campagne werd benadrukt dat de politie niet zomaar om een indentifatie mocht vragen.

Maar ze doen het vaak in combinatie, met controle bijv, fietsverlichting, scootercontrole en dan is dit gelijk een reden voor een bekeuring.

Er zijn in ieder geval al duizenden bekeuringen uitgedeeld.

En iedereen is gewaarschuwd neem alles mee, want de bonnenboekjes zijn dit jaar niet vol dus vrees dat ze straks alles gaan verscherpen.

Leuk artikel zie onderstaande bron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat mag hij. Als je *perse* niet wilt dat hij weet wie je bent, lijkt mij dat ruim voldoende redenen voor hem om het heel precies te willen weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent verplicht een id kaart bij je te hebben
dus als een agent daarna vraagt kan je hem maar beter bij je hebben.
en als je dat weigert heeft hij al voldoende reden om je verder uit te vragen.
14 jaar geleden
Ja hoor, en je kunt een bekeuring van, ik geloof 40 eur, krijgen als je hem niet kunt tonen.