Is het alles natrekken van prive berichten op hyves email en telefoon terecht. In een begeleid wonen huis voor jongeren (18+) ? (zie verdere uitleg)

Dit gaat om jongeren met vroegere psychiatrische problemen. Die leren om op zichzelf te wonen. Maar deze mensen hebben geen verstandelijke beperking. Mag dit? Of is dit strafbaar als de begeleiding alles natrekt?

Toegevoegd na 1 minuut:
Ook prive post die open gemaakt word?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

Ja... Kijk het is natuurlijk niet om te peste, maar aan de andere kant. Soms kan het ook wat TE prive zijn. Ik vindt dat he wel moet kunnen, want ze leren toch op hun zelfte wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het hangt nogal af van de wettelijke status van de bewoners, en de wettelijke status van de relatie die begeleiding met hen heeft. Wanneer het gaat om vrijwillige plaatsing/deelname aan het begeleid wonen, dan mag het niet. Daar staat dan weer tegenover, dat je in goed overleg afspraken maakt (zelfs een contract tekent), waarin ongetwijfeld iets vermeld staat over het 'je begeleidbaar opstellen, je houden aan huisregels' of iets anders van dien aard. Wanneer je dus structureel begeleiding toegang ontzegt tot de mogelijkheid om je te begeleiden, zal er uiteindelijk voor gekozen worden om je op straat te zetten (dat duurt vaak wel even, maar toch).
Wanneer de instelling of de begeleider in kwestie aangemerkt is als wettelijk voogd, en de jongere is onder de 23, én het betreft post aangaande financiële beslissingen, dan zal ook oogluikend toegestaan worden dat de begeleiding die post opent; aangezien voogden tot je 23e (ik meen dat daar de grens ligt) wettelijk verplicht zijn om je op alle mogelijke manieren uit de financiële problemen te houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het moeilijke hierbij is de grens tussen begeleiden en bemoeien.
Of het mag hangt van de afspraken af of van de kijk van de begeleiding op de noodzaak van het op de hoogte zijn van, ook persoonlijke bezigheden van de bewoners.
Wat hier de oplossing is, is praten en afspraken maken en de begeleiding duidelijk laten uitleggen waarom ze dat doen, wat zijn de redenen. Misschien schept dat al een hoop duidelijkheid.