Hoelang mogen de gegevens van de staatscourant vrij zichtbaar blijven?

Mijn/ons faillissement is al een paar jaar geleden opgeheven.
Maar zelfs nu nog kom ik nog steeds pagina's van de staatscourant tegen met diverse gegevens ( naam/toenaam en zelfs mijn woonadres ).
Deze zijn vrij te vinden dmv google en soortgelijke zoekmachines.
Nu voel ik mij behoorlijk "te kijk" gezet, zeker gezien in het kader van de privacy.
Zekers omdat alles netjes is afgehandelt en ieder betaald heeft gekregen en er inmiddels geen schulden meer zijn.

Onlangs werd ik dus hiermee geconfronteerd door een collega, een beetje lullig en heel confronterend.
Ik vind het een vreemd verschijnsel, zeker zoals onze overheid doet voorkomen om onze privacy te waarborgen of te beschermen.
Nu is mijn vraag is hier iets tegen te doen?
De website van de college bescherming persoonsgegevens
www.cbpweb.nl/ is zoals gewoonlijk niet te bereiken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Hier is niets tegen te doen.

De wet schrijft nu eenmaal voor dat een dergelijke uitspraak gepubliceerd moet worden in de Staatscourant in verband met het mogelijk door gaan van de schuldenaars met het maken van schulden terwijl ze geen handelsactiviteiten meer mogen ondernemen.

Eenmaal gepubliceerd kan het niet meer verwijdert worden en een groot nadeel van alles online zetten ondervind jij nu, zelfs na je dood zullen mensen deze informatie nog op kunnen zoeken.

Toegevoegd na 3 uur:
Nog even opgezocht:

Artikel 161 faillissementswet verplicht de curator (en niet de rechtbank) om het bekend te maken in de Staatscourant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik kan je niet direct een pasklaar antwoord geven. Privacyvraagstukken zijn altijd een belangenafweging: het nut van het publiceren van faillissementen is voor de schuldeisers, curators en de rechtbanken. Maar als een faillissement afgerond is, zeker als het resultaat is dat alle schulden vereffend zijn, dan heeft de gefailleerde er een zeker belang bij om niet door het faillissement achtervolgd te blijven worden.

Dit is duidelijk: de inhoud van de staatscourant is permanent en openbaar. Het is onmogelijk om de gegevens uit de staatscourant te laten verwijderen: het belang van een volledig en correct nationaal archief weegt zwaarder dan de nadelen die jij eruit zou kunnen ondervinden. Daarbij zou het simpelweg ondoenlijk zijn om alle exemplaren van de editie waarin jij genoemd staat te vervangen, te censuren of te rectificeren.

Dat betekent overigens niet dat het altijd zo is dat de gegevens zo maar voor iedereen altijd online beschikbaar moeten zijn. Recentelijk heeft het College Bescherming Persoonsgegevens nog aan de bel getrokken bij de overheid om niet alle details klakkeloos online te zetten. Een goed voorbeeld is de rechtspraak: deze is in principe openbaar (iedereen kan uitspraken opvragen en inzien), maar als uitspraken online geplaatst worden dan worden ze geanonimiseerd.

Dan even de praktijk zoals ik die nu even op kan maken. Het centrale insolventieregister van de rechtspraak.nl is niet doorzoekbaar via google. Sterker nog: je moet bij natuurlijke personen meerdere kenmerken invoeren ter bescherming van de privacy.

Waarschijnlijk worden jouw gegevens gelekt via een andere website, bijvoorbeeld insolvensys.nl. Die websites hebben een andere belangenafweging. Hierbij zou het dus wel mogelijk moeten zijn om te verzoeken tot verwijdering, danwel rectificatie, danwel verwijdering uit de zoekresultaten op basis van de Wet Bescherming Persoonsgegevens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit: "maar als uitspraken online geplaatst worden dan worden ze geanonimiseerd." Mag dus net als het gaat om een schuldsanering, aanvraag faillissement, uitspraak faillissement. Juist vanwege de wet op de privacy kunnen schuldeisers, curatoren en rechtbanken nooit volledig zicht krijgen op de schulden van een persoon, deze vallen namelijk ook onder de wet op de privacy en kunnen dus niet opgevraagd worden. Om alle schuldeisers de kans te geven zich te melden om zo deel te nemen aan het faillissement is de curator / bewindvoerder verplicht een oproep te plaatsen in een dagblad dat in de regio gelezen wordt en moet de rechtbank de aanvraag / uitspraak faillissement publiceren in de Staatscourant. Dit dient te gebeuren met naam, toenaam, handelsnaam, vestigingsplaats, adres en geboortedatum, dit is in de wet zo vastgelegd en kan men niet onderuit komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nog even opgezocht: Artikel 161 faillissementswet verplicht de curator (en niet de rechtbank) om het bekend te maken in de Staatscourant.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
theodbn: ik onderschrijf de stelling dat je niet onder de Staatscourant uit kan. Maar er is een verschil tussen het aanbieden van dit soort gegevens in openbare bronnen en het verwerken van deze gegevens in geautomatiseerde doorzoekbare gegevensbestanden. Met andere woorden: iedereen mag de Staatscourant inzien en daarin kijken welke informatie er staat, maar dat betekent niet dat elk deel van de Staatscourant geïndexeerd op Google hoeft te worden. Sterker nog: het lijkt dat de overheid correct handelt in deze. Het insolventieregister wordt online door rechtspraak.nl bijgehouden. Deze wordt niet geïndexeerd door Google. Iedereen kan informatie opvragen, maar hiervoor moet wel een combinatie van persoonsgegevens ingevoerd worden om bijvangst te verkleinen. Dat is de ene kant van het verhaal. Een snel onderzoek leerde mij dat er nog een andere kant is. Er zijn een aantal aanbieders die informatie overnemen uit de Staatscourant en deze zelf online zetten. Ik noemde insolvensys.nl. Hun belang is niet zozeer het helpen bij schuldeisers, maar meer het verkopen van advertenties bij de informatie. Deze verwerking van persoonsgegevens valt wel onder de werking van de Wet Bescherming Persoonsgegevens en ik zie genoeg aanknopingspunten waarop de belangenafweging in het voordeel van de gefailleerde zal uitvallen. Wellicht niet altijd voor verwijdering, maar wellicht wel voor rectificatie (een vermelding dat het faillissement eindigde door voldoening van alle schulden) en het niet-indexeerbaar maken van de pagina voor zoekmachines.