In nederland mag je geen nepwapen in bezit hebben dit is ook verboden maar waarom mogen speelgoedzaken wel nep pistolen verkopen?

Ik vind dit echt heel erg raar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.8K

Antwoorden (5)

Ja maar de speelgoedpistolen lijken niet bepaald op echte pistolen. Zwarte speelgoed/neppistolen zijn wel verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De nepwapens die verkocht worden zijn duidelijk te herkennen aan de rode dop die ze allemaal hebben. Hebben ze die niet en lijken ze daarom te veel op een echt geweer dan is het strafbaar om er één bij je te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verbod op "nepwapens" betreft speelgoed wapens die een duidelijke overeenkomst hebben met een echt wapen (afvuurmechanisme (trekker) vuurmond (loop)) en gebruikt kunnen worden ter bedreiging of afschrikking.

De "nepwapens" in een speelgoedwinkel zijn duidelijk herkenbaar als speelgoed wapen waarvan de vuurmond (loop) geheel dicht is en als zodanig niet meer gebruikt kan worden voor bedreiging danwel afschrikking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die zijn extreem opvallend nep.
Met allemaal felle kleuren en een Rooie dop aan de voorkant kijk maar naar de NERF pistolen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De kern van uw vraag was waarom speelgoedzaken wel nep pistolen mogen verkopen.
Nee ook speelgoedwinkels mogen geen nep wapens verkopen of verhandelen in Nederland.
De kleur of een dopje op de loop vallen ook onder die nep wapens.
Soms nemen mensen ze mee uit het buitenland, deze worden onmiddellijk in beslag genomen bij de douane.
Een kleur kun je veranderen, een dopje kun je eraf boren/halen.
Het gaat dus meer om de vormgeving.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronaldP
12 jaar geleden
Zolang de indicator zichtbaar is (rood dopje, afwijkende kleur). is dit dus niet verboden. Het wordt pas illegaal wanneer je bijv. dat dopje eraf haalt. Het is dan nl. moeilijk waar te nemen of het een echt wapen of een speelgoed wapen betreft. Op straat wanneer kinderen 'cowbow-tje'aan het spelen zijn kraaien er weinig mensen naar maar wanneer je je aandient bij de douane met zo'n ding, kan je inderdaad problemen verwachten. Je moet dus ook de context een beetje begrijpen lijkt me."
De politiesite geeft antwoord op de vraag "mag ik een nepwapen hebben. Hieronder kan verstaan worden dat je ermee in de tram zit met zo'n ding onder je jas. Nee, inderdaad, dat mag dus niet.