Uit goede vertrouwen toegestuurd, ben ik nog verplicht om te betalen? Zie uitleg.

Ik ben van plan om een iphone te kopen. Ik zag een leuk exemplaar op markplaats staan. Ik mail hem en hij vraagt om mijn adres. Alles lijkt nog prima te gaan. Ondertussen had ik een goedkopere iphone gevonden, dat leek mij geen probleem aangezien ik nog niks betaald had en alleen maar mijn adres gegeven had.

Echter zei hij dit nadat hij zijn bankgegevens had gestuurd in het zelfde mailtje: Uit goede vertrouwen zal ik het toestel morgen vroeg op de post doen en zodra ik thuis kom zal ik het track en trace nummer mailen zou u mij ook een printscreen mailen van het overgeboekte bedrag .

Ik mailde gelijk terug dat ik GEEN interesse in zijn product had, ivm goedkopere.

Antwoord van hem; ''Ik zal het morgen voor 12uur op de post doen dan heeft u het in de middag binnen.
Laat u even weten als u het heeft ontvangen.'' Fout gelezen dacht ik?

Ik antwoordde gelijk met als titel 'NIET VERSTUREN!!!!' en vertelde daar in dat ik een goedkopere had gevonden. Hij antwoordde niet dus ik stuurde er voor de zekerheid nog eentje. Ze staan allebei in mijn verzonden items.

Het was rond 11 uur dus het zou best zo kunnen zijn dat hij naar bed is gegaan, even voor dat hij gaat werken/school heeft de iphone opstuurt en dat hij dan later mijn mailtjes ziet.

Moet ik in deze situatie nog betalen en mag ik het product gewoon houden? Aangezien hij het verzonden heeft en mijn bericht dat ik de iphone niet meer negeerde? Of ben ik wel verplicht om het terug te sturen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (9)

Als je betaald mag je hem houden. Anders moet je hem terugsturen. Wel houden en niet betalen mag niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de bakker je alvast een brood geeft in afwachting van de betaling, mag je dan gewoon weglopen want je hebt je product al? Nee natuurlijk niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beste euphranor, je krijgt hier een antwoord, maar omdat je iets anders wou horen blijf je net zolang discusieeren (daar komt het straks op neer) tot je wel een in jouw geval positief antwoord. Dus stel geen vraag, of geef alleen positiefe bedank reacties
Jouw verhaal klinkt zeer ongeloofwaardig. Je hebt de verkoper immers je adres gegeven en dat doe je alleen als de koop rond is zodat de verkoper je het product kan toesturen. Het product houden is zeker geen optie.

Toegevoegd na 3 minuten:
Als de verkoper aannemelijk kan maken dat hij er redelijkerwijs vanuit mocht gaan dat je het product wilde kopen, dan zul je het gewoon moeten betalen of, in overleg met de verkoper, de koopovereenkomst ongedaan moeten maken. Kosten voor het terugsturen zijn dan in elk geval voor jouw rekening.
Pieter2011
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Nogmaals: een adres geef je alleen op voor het toesturen van een product. Een andere reden om je adres aan iemand te geven kan ik niet bedenken. Daarom lijkt mij dat de verkoper er "redelijkerwijs" (zo wordt dat in de wet omschreven) vanuit mocht gaan dat jij het product wilde kopen.
Pieter2011
12 jaar geleden
Begrijp me goed: ik beweer niet dat jij te kwader trouw handelde. Ik geef alleen aan hoe het juridisch zit en wat het verweer van de koper zou kunnen zijn. Als je nooit duidelijk hebt aangegeven dat je het product wilt aankopen, dan is er geen sprake van een koopovereenkomst. De verkoper zal moeten aantonen dat jij, volgens hem, met de koop instemde. (En dan nog begrijp ik niet waarom je je adres aan iemand geeft, terwijl de koop niet rond was...). Je kunt track & trace volgen, zodat je weet wanneer het wordt afgeleverd en weigeren om het pakket in ontvangst te nemen. Dan moet je wel "op de uitkijk gaan staan", zodat het niet per ongeluk bij de buren wordt afgeleverd. En zeker weten dat je niet de suggestie hebt gewekt dat je het wilde kopen. Want dan is er, ook al heb je niet betaald, wél sprake van een koopovereenkomst.
Pieter2011
12 jaar geleden
Kijk, dat bedoel ik nou... In je eerste mailtje heb je gezegd dat je het wilde kopen. Daarmee sluit je een koopovereenkomst af die je niet zomaar ongedaan kunt maken. Ook al heb je nog niet betaald, de koop is dan gesloten. Dat argument zou de verkoper (terecht!) kunnen aanvoeren. Je hebt de koop (op het laatste moment; nog vóór verzending) afgezegd en de verkoper heeft daar op een vreemde manier op gereageerd. Ik zou in jouw geval het pakketje niet accepteren. Post NL stuurt het dan weer terug naar de afzender. Als één van de buren het per ongeluk ontvangt, kun je naar het postkantoor om het (ongeopend!) terug te brengen. Als de verkoper moeilijk gaat doen, kun je het beste vertellen dat je 14 bent. Misschien kunnen je ouders dan nog iets doen om de overeenkomst te vernietigen:
http://www.consuwijzer.nl/Consumententhema_s/Koop_of_dienst_afgesloten_door_minderjarig_kind
teusvh
12 jaar geleden
Vaker voorkomend misverstand. Bij de koop van een huis of een goudmijn is de transactie pas beklonken als beiden het contract hebben getekend. Bij simpeler zaken hoeft dat helemaal niet. Afspraken zijn juridisch bindend. Als de ene partij denkt dat er een afspraak is, en de andere meent van niet, dan is er een geschil. Maar dat je nergens voor hebt getekend is een kulargument.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit gebeurt wel vaker, verkoper denkt, ha, die ben ik kwijt voor een leuke prijs, ik stuur het meteen op, dan betaald hij wel. En anders haal ik het geld wel. Koper stuurt mail, ik zie van de koop af, maar verkoper doet alsof hij nergens van af weet en stuurt het op. In de meeste gevallen betalen de mensen wel. Weet je trouwens zeker dat het om een echt exemplaar gaat? Vooral bij nep artikelen zie je deze "verkoop methodes". De cloon is erg moeilijk van de echte te onderscheiden. Maar wel veel goedkoper in aanschaf voor de "verkoper/oplichter", dus veel winst.
Het zou heel netjes zijn om achteraf contact op te nemen en het terug te sturen.. Tenzij het niet hoeft. Maar je bent niet verplicht. Marktplaats is niet verantwoordelijk voor zulke gebeurtenissen.

Voorbeeld; Je wilt iets kopen, je maakt het geld over en hij/zij verzend het achteraf niet. Dit kan je bij marktplaats melden maar hun kunnen er vrijwel niks mee. (behalve waarschuwingen sturen aan toekomstige kopers)

Je bent niet verplicht om het terug te sturen maar als ik jou was zou ik het wel doen, wat moet je namelijk met 2 iphones?
Fijne dag nog.

Toegevoegd na 12 minuten:
Na de discussie in de reacties; laat hem het opsturen, vraag achteraf om zijn adres en stuur het terug. Probleem opgelost, en betaal vooral NIET als je het niet wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verkoper kan makkelijk aangifte doen, hij heeft het adres en dergelijke al.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het is geheel op eigen risico, het is namelijk tussen 2 personen, niet tussen bedrijven of via marktplaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dat kan niet, zie mijn reactie op Roland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kan diegene aangifte doen. Niet betalen voor geleverde producten/diensten mag niet. En het zal heel makkelijk worden aangezien de verkoper je naam en adres al heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
reageert hij nu dan niet?wanneer je gaat betalen?en kan je het niet eens worden over de prijs?dan is het toch opgelost?als je hem kan bellen,wordt e.e.a.wellicht duidelijker, en kunnen jullie het eens worden.Je wilt toch een i phone, nou,die heb je nu.Ik snap je verhaal wel, je bent in het begin onduidelijk geweest door wel je adresgegevens te geven, maar je kan nu toch verder?schuld of geen schuld?hoe zou jij het vinden als je te goeder trouw iets opstuurt naar iemand, en later pas de mails hebt gezien,dat dit niet moest??ik zou echt proberen er samen uit te komen.Suc6!
Het is heel simpel. Indien hij hem toch opstuurt terwijl jij hem niet wil, dan stuur je het apparaat gewoon terug. Vertel hem van de mailtjes en als je geluk hebt betaald hij je ook nog de verzendkosten terug.
Ik vind de optie om het toestel te houden zonder te betalen gewoon schofterig. Dat is iets wat je niet doet. Ik vind overigens de hele opzet van de deal nogal knullig gedaan. Als ik iets koop op marktplaats dan geef ik mijn adres en ik krijg de ander zijn rekeningnummer. Ik betaal en als de ander zijn geld heeft stuurt ie het op en krijg ik de track and trace code. Als ik het binnen heb mail ik altijd nog even dat ik het heb ontvangen.
Overigens vind ik het moment dat je je adres mailt ook het moment dat de koop eigenlijk gesloten is. Ik bied ook op tig produkten tegelijk. Maar ik reageer pas op het moment dat ik het ook wil hebben. De rest laat ik dan ook netjes weten dat ik geen interesse meer heb.
En overigens. Hij heeft jouw adres. Je wil toch niet dat ie je ergens opwacht. Of vrienden van hem. Ik zou maar uitkijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kennelijk heb jij op een zeker moment gezegd dat je het toestel wilde kopen en heb je je gegevens doorgegeven. Je zit aan de koop vast en moet dus geld overmaken.
Ik weer zeker dat hier al eens een rechtszaak over is geweest ( noemen ze met een duur woord; jurisprudentie)
Misschien dat je nog onder de koop uit kan komen door het toestel terug te sturen maar anders kan de verkoper aangifte doen, en hij heeft je gegevens!

Toegevoegd na 2 uur:
Als je het product behoudt alsof het van jou is zonder daarvoor een redelijke vergoeding te betalen kan je worden aangeklaagd voor oplichting.
Vooral omdat je een paar keer hebt gezegd dat je het niet wilde maakt het onwaarschijnlijk dat je het dan toch wilt houden.
Als je het ontvangt en je wilt het product niet behouden alsof het van jou is dan MOET je 'terstond' contact opnemen met de verkoper en het product retourneren.

( en ik verzin het niet , je kan het navragen bij de lokale officier van justitie)

en door deze vraag weet ik ook weer waarom ik alleen dingen koop en verkoop met boter bij de vis!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit ben ik niet helemaal met je eens.
Op marktplaats is het gebruikelijk dat de koop pas gesloten is op het moment dat er betaald is. Is er nog niet betaald, dan vind ik dat het zeer duidelijk moet zijn dat de koop gesloten is. (in het geval van deze vraag zouden we de 1e email moeten zien)
Mij lijkt het heel normaal dat jij de niet betaalde goederen op jouw kosten terug stuurt.
Het is niet omdat die ander jou in vertrouwen reeds goederen stuurt die nog niet betaald zijn dat jij daar misbruik van moet maken, toch?
Denk eens heel goed na hoe jij je zou voelen als jij in die ander zijn/haar schoenen zou staan?

Dit heeft niets met 'verplichting' te maken maar met ethiek en respect voor jezelf en je medemens, begrijp je?

Alternatief:

Je zou uiteraard de niet gewenste goederen zelf te koop kunnen aanbieden en het bedrag dan doorstorten aan de nog steeds rechtmatige eigenaar.

Hopelijk hoef jij na het lezen van mijn antwoord niet meer na te denken over wel of niet schaden van het vertrouwen, besef dat een 'slechte' naam heel snel én onuitwisbaar de ronde doet via diverse e-kanalen.
Dus...
Behandel anderen en andermans goederen zoals je zelf behandeld wenst te worden, dat lijkt mij het meest voor de hand liggend uitgangspunt, toch?

Probeer dus niet aan je verantwoordelijkheid te ontsnappen maar zoek een oplossing waarmee zowel jij als de rechtmatige eigenaar tevreden kan zijn. Zo blijf ook jij nadien niet met een knagend gevoel zitten want dat lijkt mij onvermijdelijk als je het vertrouwen van die ander zou schaden door de niet betaalde goederen te houden.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt af van de verkoper zijn verkoopvoorwaarden, en of u daar mee akkoord bent gegaan.
Dus even de kleine lettertjes lezen, kunnen wij van hier af niet zien.

Als ik het goed begrijp hebt u nog niets ontvangen, wacht even af.
Mocht je het ontvangen neem dan eerst contact op met verkoper voordat je nieuwe actie onderneemt.

Als u niet betaald mag u het natuurlijk niet houden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij een product ontvangt wat je niet betaald hebt moet je het afzender retour sturen idd. en het liefst verzekerd en/of aangetekend.

even een tip: koop NOOIT een telefoon van MP, tenzij het van een betrouwbaar bedrijf is.

vandaag de dag is er niemand die een telefoon toestuurt die puur uitgaat van het goed vertrouwen, dus zeer waarschijnlijk ontvang je niets (ook niet als je betaald hebt)

zowel bij een particulier als bij een bedrijf kan de koop ongedaan gemaakt worden.

mochten de mailtjes die je hebt ontvangen in gebrekkig engels zijn heb je bingo: de oplichters uit Kameroen (no foon maar wel je knaken kwijt als je erin zou trappen)

wil je dus een telefoon kopen: zorg ervoor dat je het ding kan zien, jezelf ervan overtuigd dat ie naar behoren werkt, en dan pas kopen (cash dus)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op Marktplaats.nl ben je niet bindend aan het kopen, op Ebay is dat anders. Zolang jij niets overmaakt zal de koper zijn toestel niet opsturen, want wie zegt dat jij hem in ontvangst neemt. Komt de postbezorger deze brengen moet je hem niet accepteren en terug afzender laten gaan.
Verkopers die op deze manier gaan dwingen of dreigen dat jij verplicht bent iets te kopen hebben aan mij een slechte.
Moeten ze de regels van Marktplaats maar eens goed na lezen.

Je bent het dus niet verplicht om deze telefoon te kopen!!
Zolang jij niets heb betaald of een contract heb getekend waarop je gegevens staan zit e nergens aan vast.

Als de verkoper stom weg reageert van ik stuur hem vast op is dat een loos dreigement. Prima laat hem maar versturen, kost hem alleen maar extra geld !!