mag postnl brieven openmaken met medisch beroepsgeheim?

is het strafbaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Het beste antwoord

Medisch geheim of niet, Postnl wordt niet geacht brieven open te maken, dat zal vallen onder het briefgeheim.

Toegevoegd na 5 minuten:
Artikel 13 van de Grondwet behandelt het briefgeheim.
"Het briefgeheim is onschendbaar, behalve, in de gevallen bij de wet bepaald, op last van de rechter."

http://www.denederlandsegrondwet.nl/9353000/1/j9vvihlf299q0sr/vgrnbn1m96qm

Dan is er ook nog zoiets als artikel 10 van de Grondwet, die over privacy gaat:
"In dit artikel staat dat iedereen het recht heeft om in de beslotenheid van zijn persoonlijke levenssfeer met rust te worden gelaten en om bijvoorbeeld niet te worden afgeluisterd.

De persoonlijke levenssfeer omvat onder meer:
- het huis
- de briefwisseling
- etc"

http://www.denederlandsegrondwet.nl/9353000/1/j9vvihlf299q0sr/vgrnbl6ah4zz

Kortom: Nee: PostNL mag je brieven niet openmaken. Dat is strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct antwoord.......+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is wel degelijk een uitzondering!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou misschien handig zijn als je die uitzondering dan ook toelicht Hippo.
Ik leer graag bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
theodbn heeft 'm al genoemd.

Andere antwoorden (1)

Post.nl mag slechts om één reden post openen, de post mag dan alleen geopend worden als de afzender en geadresseerde niet bekend zijn, ook mag Post.nl de post openen als de geadresseerde de post weigert en de afzender niet bekend is.

Voor de rest mag geen enkel postbedrijf de post openen, indien u de post toch geopend ontvangt, terstond een schriftelijke klacht (mag per e-mail) neerleggen bij Post.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de minnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Correct antwoord, de minnen slaan nergens op.
Er is een speciale afdeling voor, waarbij geprobeerd wordt te achterhalen of het adres misschien niet klopt, of de geadresseerde toch ergens te vinden is (denk aan woonplaatsen met straatnamen die erg op elkaar lijken), en lukt het absoluut niet en is de afzender zo dom geweest er geen retouradres op te zetten, dan mag de post weldegelijk geopend worden - puur met het oogmerk de post tóch op het juiste adres te krijgen, of die desnoods naar de afzender terug te kunnen sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb met opzet mijn bron niet vermeld. Dat zijn de voorwaarden van Post.nl zelf, te weten artikel 7.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
van mij een plus. klinkt heel aannemelijk.