Kan je iemand aangeven voor het bezit van kinderporno, ook als hij het niet verspreid?

De kinderporno is zelfgemaakt, maar niet van eigen kinderen. Er worden ook geen kinderen misbruikt in de foto's. Het zijn dus gewoon erotische naaktfoto's.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Het beste antwoord

Volgens de wet wordt het strafbaar een afbeelding van een seksuele gedraging, waarbij iemand die kennelijk de leeftijd van achttien jaar nog niet heeft bereikt, is betrokken of schijnbaar is betrokken in bezit te hebben of te vervaardigen (artikel 240b Wetboek van Strafrecht).

Om strafbaar te zijn op grond van deze bepaling, hoeft er geen sprake te zijn van misbruik. De foto's die veel ouders hebben, zoals hun kind in bad, vormen geen strafbaarheid.

Het kan wel strafbaar zijn als iemand bijvoorbeeld een foto van een kind heeft dat met haar benen gespreid ligt. Het is een voorbeeld waaraan je liever niet denkt, maar het is puur ter verduidelijking.

In jouw vraag heb je het over 'gewoon' erotische naaktfoto's. Erotische naaktfoto's van kinderen zijn in mijn ogen niet zo heel gewoon. Aangezien jij de foto's typeert als erotisch, is er waarschijnlijk voldaan aan de omschrijving die ik in het begin van mijn antwoord gaf. Dit houdt dus in dat je aangifte kan doen.

Iedereen die kennis draagt van een begaan strafbaar feit is namelijk bevoegd om daarvan aangifte te doen (volgens artikel 161 Wetboek van Strafvordering). Soms is er zelfs een plicht tot aangifte doen, maar dat is in deze zaak niet het geval.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Kinderporno is sowieso verboden dus je kan hem aangeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben zelfs van mening dat je die persoon moet aangeven!!!

Toegevoegd na 2 minuten:
Al is het maar om die persoon te helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jazeker kun je deze persoon aangeven want het bezit van kinderporno/naakte erotische foto's van kinderen is verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan hem zeker aangeven. En ik vind ook dat het moet. Je weet maar nooit wat hij er mee doet en waar dit toe kan leiden. Dat zijn dingen die je niet moet riskeren. Dus zeker aangeven.

Toegevoegd na 32 seconden:
Het maken en in het bezit van kinderporno zijn is een strafbaar feit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet hem zelfs aangeven. Als je dit niet meld ben je namelijk medeplichtig.
Ook is het je burgerplicht dat tegen te gaan.
Aangifte doen lijkt me het minste wat je kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland zijn we gelukkig niet verplicht aangifte te doen van een strafbaar feit. Als men niet verplicht is om aangifte te doen kan men ook niet medeplichtig worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@theodbn: In dit geval niet nee, maar er zijn een aantal delicten waar dit wel verplicht voor is.
Het hebben van foto's van naakte kinderen is niet strafbaar. Denk maar aansommige babyfoto's Pietje in bad etc. Ook foto's van nudistensites zouden dan verboden zijn. Nee het gaat om foto's waar een voor iedereen duidelijke seksuele handeling (of suggestie) van uitgaat. Zo zijn de boeken van David Hamilton (veel blote kinderen) niet verboden.
Als het wel echte porno is, moet je direct naar de politie gaan. Maar als je twijfelt vraag het dan ook aan een ander of die dat ook als porno ziet, want je richt ook wat aan in het leven van degene die je misschien onterecht aanklaagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je spreekt jezelf flink tegen in je vraagstelling.
Vandaar ook die bevooroordeelde antwoorden.

Als het daadwerkelijk om kinderporno gaat, dus niet alleen om naaktfoto's (kinderen in bad, spelend op strand, erotisch poserend (als dat al vrijwillig is bij kinderen) enz) zal je aangifte moeten doen.
Als het alleen erotische naaktfoto's zijn (waar ik mij geen voorstelling van kan maken) is er niets strafbaars aan de hand.

Je zal dus zeker moeten zijn dat het om kinderpornofoto's gaat.
Zoals in een eerder antwoord vermeld: zelf het in bezit hebben van kinderporno is verboden en dus strafbaar.