Mijn vriend heeft deze week vrij genomen om me te kunnen verzorgen na mijn ziekenhuis opname. Klopt het hij deze dagen terug kan krijgen?

Heb ooit ergens opgevangen dat hij max. 4 weken zorgverlof kan krijgen maar vind het zo 1,2,3 nergens terug..
Wie kent deze regel en weet hoe die toe te passen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Wat is kortdurend zorgverlof?
Een ziek kind, zieke partner of ouder heeft soms (extra) verzorging nodig. U hoeft daar niet altijd een vrije dag voor op te nemen. Op grond van de Wet arbeid en zorg hebt u namelijk recht op (deels) betaald kortdurend zorgverlof voor deze personen. Voorwaarde is dat de zorg echt nodig is en dat u de aangewezen persoon bent om de zieke te verzorgen, en niet bijvoorbeeld uw partner. Uw werkgever mag u vragen om aan te tonen dat het verlof noodzakelijk is. Hij kan zorgverlof alleen weigeren als dit ernstige problemen zou opleveren voor de organisatie.

Kortdurend zorgverlof en uw inkomen
Kortdurend zorgverlof wordt meestal gedeeltelijk doorbetaald. In de wet staat dat uw werkgever ten minste 70% van uw loon moet betalen, en minstens het minimumloon.
In de cao (of een regeling die met het medezeggenschapsorgaan is overeengekomen) kan van de wettelijke zorgverlofregeling worden afgeweken. Dat kan ook betekenen dat uw werkgever uw loon helemaal niet doorbetaalt. Ook het aantal zorgverlofdagen kan anders zijn.

Aanvraag, begin en einde van kortdurend zorgverlof
U mag in een jaar tijd maximaal twee keer uw werktijd per week als kortdurend zorgverlof opnemen. Het begin van dit jaar wordt gerekend vanaf de eerste verlofdag.

Voorbeeld
Werkt u 32 uur per week, dan hebt u recht op maximaal (2x32=) 64 uur zorgverlof per jaar.

U meldt vooraf aan uw werkgever dat u verlof wilt opnemen, en legt uit waarvoor. Soms is het niet mogelijk om dit vooraf te doen, maar dan moet u uw werkgever op de hoogte stellen zo gauw dat kan.

Uw werkgever mag dagen waarop u kortdurend zorgverlof hebt opgenomen, niet bestempelen als vakantiedagen. Het is echter mogelijk dat er in de cao in uw nadeel wordt afgeweken van deze regel. Maar dan houdt u in ieder geval recht op het wettelijk aantal vakantiedagen; viermaal het aantal uur dat u werkt per week.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zie link, beetje te lang om hier te plaatsen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij staat dat in zijn contract. Iedere werkgever heeft andere rechten en plichten in de arbeidsovereenkomst staan. Vaak is er een CAO. Maar globaal gezien klopt het wel. Iemand kan zorgverlof krijgen om iemand (gezinslid of 1ste "graads" familie) te kunnen verzorgen. Maar had ie dat niet beter meteen kunnen afspreken toen ie die week vrij nam?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien wel maar daar stond ons hoofd toen niet even naar..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kan ik heel goed begrijpen. Op dat moment heb je waarschijnlijk andere prioriteiten. Sorry als je dacht dat mijn opmerking een "verwijt" was. Dat was het natuurlijk niet. Wie ben ik om andere mensen iets te verwijten? :-)
Ik kan nu hoogstens mezelf verwijten dat jij dacht dat ik jou iets verweet.
Waarschijnlijk komt ie er met een gesprek met zijn werkgever wel uit. We gaan ervan uit dat de meeste mensen gewone, redelijke personen zijn.
paulus811
14 jaar geleden
goed antwoord!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is al goed Esme..begrijp ik wel hoor....en ja, hij gaat het terugvragen dus ik ga er van uit dat het gaat lukken..
:-)
Wat er precies wettelijk geregeld is staat op Overheid.nl
Los daarvan kan een werkgever zich al dan niet coulant opstellen, wanneer het te vragen verlof niet precies binnen de wet valt. Dat laatste komt regelmatig voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zorgverlof zou van toepassing kunnen zijn als hij deelneemt aan de levensloopregeling. Daar kan je, na toestemming van je werkgever, verlof opnemen om iemand te verzorgen. Het kost dan geen vakantiedagen maar dit word dan betaald uit je opgebouwde levensloop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn man heeft deze week ook vrij genomen omdat ik vorige week geopereerd ben.
Hij maakt gebruik van het zorgverlof; hij moet 12 uur inleveren en krijgt inruil daarvoor 1 week vrij.