Hoe kan ik een onderzoek naar mijn huisarts laten instellen?

Ik ben gister op intake geweest, omdat ik ben verhuisd en een nieuwe huisarts nodig had. Nou vroeg hij allemaal rare dingen die een huisarts niet hoorde te vragen, te persoonlijke dingen, en ik wil graag een onderzoek naar hem laten instellen. Hoe kan ik dit doen?

Toegevoegd na 19 minuten:
persoonlijke vragen:
op wat voor mannen ik val,
in mijn rapport van een psychologe stond dat ik een mooi verzorgd meisje was, waarop hij dat wel 3x toe tegen mij zei dat dat er in stond,
en mijn vader heeft mij vroeger geslagen waarop hij zei,
dussss jou vader heeft je vroeger geslagen verder ging hij uitleggen wanneer een vader wél zijn kind mag slaan wat ik opzich best vreemd vond ..
Natuurlijk ga ik niet verder bij deze huisarts maar ik laat hem niet verder zo zijn gang gaan. Dus ik wil een onderzoek naar hem dat er door een professionele deskundige naar wordt gekeken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat voor rare dingen?
tikrit
12 jaar geleden
Een onderzoek vind ik nogal lastig, want ze houden elkaar toch altijd de hand boven het hoofd.
Nieuwe huisarts zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoek een goede psychiater.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me een nare ervaring. Ik juich het toe dat je stappen onderneemt en bewonder dat ook aan je.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn wel hele rare vragen en opmerkingen! Groot gelijk dat je een andere huisarts zoekt. Sterkte met eventuele verdere stappen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vindt dat jij overdrijf hoor.
Mijn psych heeft mij wel eens 'een schoonheid' genoemd,daar was ik wel verbaasd over maar dat is geen belediging hè?
Ik heb ook best veel te maken gehad met veel persoonlijke vragen van artsen en psychologen enzo,soms is dat nodig om een goed beeld van een patiënt te vormen.
Een onderzoek is nogal wat,en alleen nodig bij een arts die echt een foute behandeling geeft en nalatig is bijvoorbeeld.
Dit is echt onzin hoor,sorry,je wilt nu een misschien wel prima arts van iets beschuldigen en dit gaat echt niet gebeuren hoor!
Daar is iets echt concreet voor nodig,geen vage klacht omdat het gesprek jouw niet beviel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laurena+

Antwoorden (6)

Het is normaal dat een huisarts persoonlijke dingen vraagt. Hij valt onder het medisch geheim.
Als een huisarts een dossier aanlegt, wil ie bv weten of je wisselende seksuele contacten hebt, dan weet hij dat hij af en toe een aidstest moet doen.
Hij wil wat weten over je eetgewoonten, en of je goede stoelgang hebt, dat hoort bij een dokter.

Toegevoegd na 7 uur:
Na je toevoeging wordt het iets anders.
Welke bedoeling had hij met te vragen op wat soort mannen jij valt? Dat je zou zeggen: op dokters en oudere mannen? Als hij dat bedoelde is het grondig fout.

Je hebt een rapport van een psychologe. Dat zou kunnen rechtvaardigen wat hij vraagt. Hij wil je beter leren kennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een goede huisarts doet dat altijd. Dit is in je eigen belang. Als je dat niet wilt ga dan naar het kruidvat voor medisch advies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een gemene opmerking die laatste!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helemaal niet. Hij heeft hartstikke gelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lees eerst maar de toevoeging, dit soort vragen van een dokter mag echt niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Echtniet11: toen ik mijn antwoord gaf stond er nog geen toelichting bij de vraag. De vraagsteller heeft dus belangrijke informatie onthouden die ik had kunnen gebruiken in mijn antwoord. Je kwalificatie is daarmee onterecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien is het daarom handig om even af te wachten met antwoord geven en eerst om iets meer info te vragen alvorens je een antwoord plaatst, je antwoord is vrijwel op het zelfde moment gegeven als de vraag gesteld is, een beetje snel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Dubossies Het lijkt me de verantwoordelijkheid van de vraagsteller om de relevante achtergrondinformatie niet achteraf aan te passen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gebeurd wel vaker dat mensen de vraag gesteld hebben en vlak erna nog een toevoeging erbij doen. Tuurlijk mag je best antwoord geven, maar je ziet de minnen nu, dat is mij ook ooit overkomen, sindsdien ben ik voorzichtiger en wacht even een dag af.
Ik vraag me eigenlijk vooral af om wat voor vragen het gaat. Wat voor dingen hoort een huisarts volgens jou niet te vragen?

Op je vraag: je kunt als patiënt niet zomaar een onderzoek laten instellen. Je kunt melding maken bij de inspectie, als zij meer klachten krijgen over deze arts, zullen ze misschien een keer een onderzoek doen. Dat doen ze niet naar aanleiding van één melding, tenzij die melding dusdanig ernstig is dat het direct handelen vereist. De inspectie is niet voor om individuele problemen op te lossen, dat gaat echt over het grotere geheel.

Als een arts een grove fout maakt, nalatig is of je onheus bejegent (denk aan seksuele intimidatie) dan kun je een klacht indienen bij het medisch tuchtcollege. Daar zal dan beoordeeld moeten worden hoe ernstig de beschuldiging is, of die terecht is, en of er en maatregel moet worden opgelegd. Dat kan een waarschuwing zijn of een berisping, en in het meest extreme geval kan een arts uit zijn ambt gezet worden. Bij enkel vragen stellen zal het echter moeilijk zijn om te bewijzen dat een arts echt 'te ver' gaat, en daarbij vraag ik me dus af om wat voor soort vragen het hier gaat.

Mijn advies zou zijn, als jij je niet prettig voelt bij deze arts, om een andere te zoeken. Of daarnaast een klacht nodig is, kan ik niet beoordelen: ik weet niet wat er precies gebeurd is.

Toegevoegd na 2 uur:
Nav je toelichting: het blijft lastig. Of je dit 'abnormaal' moet vinden, hangt af van de toon en wijze waarop deze vragen werden gesteld. Een arts die vraagt hoe het met je studie is, of hoe de relatie met je ouders is, da's niet vreemd. Zeker voor een huisarts is het heel normaal dat die zich een beeld probeert te vormen van jou als persoon, je voorgeschiedenis (niet alleen medisch dus) en de situatie waarin jij je bevindt. De context van een probleem is juist voor de huisarts ontzettend belangrijk. Daarbij is mijn ervaring dat sommige artsen dingen vragen die totaal niets met dat alles van doen hebben (zoals muzieksmaak of kledingkeuze) omdat ze proberen een band op te bouwen. Soms een beetje misplaatst, maar daarom niet slecht bedoeld. Het vragen naar het type mannen waarop je valt, kan in deze categorie vallen, maar dat is zo niet te beoordelen.

Een klacht indienen lijkt mij om eerlijk te zijn weinig vruchtbaar, TENZIJ je weet van anderen in je nieuwe woonplaats dat deze huisarts vaker te familiair wordt met patiënten. Maar anders zal de inspectie hier niets mee kunnen, en een tuchtrechtelijke klacht is hier ook niet aan de orde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou je vraag voor kunnen leggen aan de Stichting Klachtenregeling Huisartsenzorg. Bespreek wat je dwars zit en vraag of het mogelijk is om een onderzoek te laten doen naar zijn functioneren. Zij kunnen je advies geven en dan kun je gericht aan de slag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een huisarts hoeft zich enkel en alleen met medische problemen rondom jou bezig te houden, je smaak wat betreft mannen en eten en drinken en kleding bijvoorbeeld doet er niet toe voor je medisch dossier dus daar hoef je geen antwoord op te geven, daarop mag je gerust zeggen dat je dat liever prive houdt.

Het is echter helemaal niet erg als hij wat persoonlijke vragen stelt, op deze manier wil hij zijn clienten wat beter leren kennen, dat is voor die arts maar ook voor jou prettiger en voel je je misschien wat meer op je gemak, het is echter niet verplicht om persoonlijke informatie te geven wat niets met je medische staat te maken heeft.

Zo is het ook niet strafbaar als arts om het te vragen dus heeft het weinig nut om hem te laten onderzoeken, je kunt beter een andere huisarts zoeken en die vertellen dat je je bij deze niet op je gemak voelde, het moet wel klikken tussen jou en je huisarts, eventueel kan de volgende huisarts misschien zelf bij het medisch tuchtcollege een onderzoek naar zijn/haar collega laten uitvoeren als die het nodig vind of niet vertrouwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt op http://www.zorgkaartnederland.nl/ de naam en plaats van je huisarts intypen om te kijken wat de recensie's zijn over je huisarts,maar dit zijn wel ervaringen van patiënten.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook kun je in google zoeken op recensies huisartsen en de naam van de plaats van de huisarts,ook hier krijg je recensies te zien.