Ik ben een half jaar geleden aangehouden en zou een bekeuring krijgen voor 'baldadigheid'. Hoe lang na het aanhouden, kan je deze nog thuis krijgen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (4)

Jazeker, als je een proces verbaal hebt gekregen kan je dit zelf na een jaar nog krijgen. Heb je geen proces verbaal gekregen of een bekeuring dan hoor je er nooit meer wat van.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb een keer gehad dat ik in de eerste instantie geen bon mee kreeg en 6maanden nog niets thuis gestuurd had om te kunnen betalen. Na ongeveer 9maanden kreeg ik een "tweede aanmaning" opgestuurd en moest ik deze gaan betalen. Niet gedaan natuurlijk heb netjes een brief geschreven en de situatie uitgelegd. İk hoefde uiteindelijk alleen de (basis)boete te betalen. Alleen voordat ik geregeld kreeg was ik wel 3 maanden verder omdat ik zoveel moest bellen en een paar briwven moest schrijven, wat mij veel energie kostte.

Antwoord op je vraag,, juich niet te vroeg! Je kan deze inderdaad nog na 9 maanden krijgen. İk zeg het niet om je een slecht gevoel te geven.. Hou er rekening mee dat het dus zelfs helemaal verkeerd kan aflopen (net als in mijn geval). Uiteindelijk denk ik niet dat ze snel zullen vergeten als zij geld moeten krijgen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Absoluut dat er nog een bekeuring door je brievenbus komt. Het kan zelfs een jaar duren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Baldadigheid (straatschenderij) is een overtreding. De verjaringstermijn voor overtredingen is 3 jaar. Tot dan kunt u nog altijd een strafbeschikking thuisgestuurd krijgen.

Artikel 70 Wv Strafvordering:
1Het recht tot strafvordering vervalt door verjaring:
1in drie jaren voor alle overtredingen;
2in zes jaren voor de misdrijven waarop geldboete, hechtenis of gevangenisstraf van niet meer dan drie jaren is gesteld;
3in twaalf jaren voor de misdrijven waarop tijdelijke gevangenisstraf van meer dan drie jaren is gesteld;
4in twintig jaren voor de misdrijven waarop gevangenisstraf van meer dan tien jaren is gesteld.
2In afwijking van het eerste lid verjaart het recht tot strafvordering niet voor misdrijven waarop levenslange gevangenisstraf is gesteld.