Als ik alleen een btw-nummer aanvraag (ik ben nog geen ondernemers voor kvk), moet ik dan belasting afdragen?

Wat zijn precies de voordelen,of een vertrouwd gezicht en dat ik mensen kan factureren na?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.4K

Het beste antwoord

Het BTW nr. staat los van of je bij de KvK ingeschreven staat, dat kost overigens maar 40 euro per jaar.
Of de belastingdienst u erkend als onderneming hangt af van hoeveel inkomen u heeft van de onderneming en het urencriterium (1225 uur).
Als u van te voren al weet dat uw inkomen niet hoog is heeft het zin om vrijstelling aan te vragen, goed overleg met een accountant is dan noodzaak om te voorkomen dat je nog een flinke naheffing krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ken uw persoonlijke omstandigheden niet, maar hier een link van een site waar je uw situatie in kunt herkennen.
http://www.lancelots.nl/forum/showthread.php?t=52

Andere antwoorden (4)

nee, je gaat pas BTW afdragen als je facturen heb verstuurd, (1 maal per maand of kwartaal) het totaal van alle verkoop BTW bedragen, minus het totaal BTW bedrag van alle inkoop facturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt geen btw nummer zonder inschrijving kvk. Als je als ondernemer een factuur verstuurd moet daar een kvk nummer opstaan en een btw nummer en ja je gaat dan btw betalen en als je onder de kleine ondernemers regeling gaat vallen hoef je niets af te dragen aan btw.
ronron1212
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
Zou dat maar eens goed navragen de idd is zelf ook ingeschreven bij de kvk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is mogelijk om wel een BTW nummer en geen KvK nummer te hebben. Er zijn een aantal beroepen die de KvK niet wil registreren. Maar het kan wel zijn dat iemand aan de criteria voor ondernemerschap voor de omzetbelasting voldoet. Er is een speciaal aanvraagformulier bij de Belastingdienst voor dit soort situaties.
ronron1212
12 jaar geleden
Ik zou niet weten welke beroepen dat dan nog zouden zijn na de invoering van de nieuwe wet Kvk
Kort antwoord: het heeft voor iemand met neveninkomsten door werkzaamheden voor bedrijven voordelen om een BTW-nummer te hebben. Zo kan je de BTW die je moet betalen 'terugkrijgen' van de Belastingdienst. Omdat de ondernemers zelf de BTW die ze aan jou betalen ook weer af kunnen trekken, hebben geen last van de BTW die jij dan rekent. Maar als jij aan particulieren levert en je dienst is met 19% belast, dan betekent dit wel dat jouw prijs met 19% stijgt. In dat geval is het zo dat je beter geen ondernemer voor de omzetbelasting kan worden, zolang de inkomsten laag en incidenteel zijn.

Even in het kort: de Belastingdienst heeft twee sets van criteria voor ondernemerschap. De ene is voor de omzetbelasting (BTW - bron 1) en de andere voor de inkomstenbelasting. Ik ga er even vanuit dat jouw werkzaamheden niet kwalificeren voor ondernemerschap voor de inkomstenbelasting.

Om te bepalen of jij ondernemer voor de omzetbelasting bent gaat het erom dat jouw (neven)inkomsten regelmatig zijn. Als je dit niet zeker weet, dan kan je altijd een verzoek aan de Belastingdienst sturen waarin jij vraagt of jij in aanmerking komt. Hiervoor geef je een omschrijving van jouw werkzaamheden en de inkomsten die je daaruit krijgt (en verwacht).

Op dat moment heb je trouwens geen keuze: zodra je aan de criteria voldoet dan moet je BTW gaan rekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je krijgt sowieso geen BTW nummer als je niet staat ingeschreven bij de KvK.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ALS JE HET ANTWOORD AL WEET WAAROM STEL JE DE VRAAG DAN!?