Wat moet je allemaal doen om een gekocht huis te verhuren (zie uitleg voor situatie)?

Situatie: Ouders van Pim (een vriend van mij) hebben een huis gekocht. Pim (hun zoon dus) gaat het huis huren. Hij betaald al huur, heeft al huurtoeslag aangeraagd en beide partijen hebben een huurcontract ondertekend.
Echter, is dit alles? Mij lijkt het namelijk wel erg eenvoudig zo, moeten er niet nog dingen geregeld worden? Hoe en waar moeten de ouders aangeven dat ze het door hun gekochte huis gaan verhuren?
Hoe weet de belastingdienst dat Pim dus inderdaad het huis huurt, hoewel het een koophuis is? Een huurcontract hoefde hij niet op te sturen ofzo.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Wat er meestal fout gaat of over het hoofd gezien wordt, zijn de hypothecaire voorwaarden. Die laten erg vaak niet toe dat een huis/woning verhuurt wordt.
Wat er dan verder nog mis kan gaan is de woon vergunning. Dat is afhankelijk welke gemeente het huis/woning staat. Niet overal is het toegestaan 'zo maar' een huis/woning te verhuren aan een zelf gekozen partij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe is huren zo makkelijk ja. Zoals mijn voorganger al aangaf is het wel lastig als je een hypotheek hebt, aangezien huurders moeilijk het pand uit te krijgen zijn en het pand dus minder waard is als de bank het pand wil verkopen op een executieveiling.

Verder hoeft de belastingdienst niets te weten. Pim woont in het huis en betaalt netjes huur, de ouders van Pim hebben het huis als tweede huis en betalen belasting in box 3 over de totale waarde van het huis. De huur is onbelast.