mijn zoon neemt de achternaam van zijn moeder aan, blijf ik wel onderhoudsplichtig ?

mijn zoon is twaalf en ik mag geen contact meer met hem van jeugdzorg.

12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (4)

Ja je blijft onderhoudsplichtig,maar of je zoon zomaar zonder jouw toestemming de naam van zijn moeder aan mag nemen betwijfel ik.

Toegevoegd na 5 minuten:
1. Een minderjarig kind wil zijn of haar achternaam veranderen in die van de andere ouder of verzorger

Na een echtscheiding of het verbreken van een niet-huwelijke relatie kan het kind de naam krijgen van de ouder die het kind verder gaat verzorgen en opvoeden. Als het kind meerdere ouders heeft die samen het ouderlijk gezag hebben, dan moeten beide ouders het verzoek tot naamswijziging ondertekenen.

Weigerende ouder

In principe is het de bedoeling dat als beide ouders het gezamenlijke ouderlijk gezag hebben, het verzoek ondertekenen. In sommige gevallen zal een van beide ouders dit niet willen.

de weigerende ouder, van wie het kind de naam draagt, strafrechtelijk is veroordeeld wegens het plegen van misdrijf tegen het kind. Het gaat dan onder andere om misdrijven tegen de zeden, tegen de persoonlijke vrijheid of tegen het leven gericht en om mishandeling.
de weigerende ouder door de rechter is ontzet uit het ouderlijk gezag. Dit kan bijvoorbeeld op grond van grove verwaarlozing van de verzorging of opvoeding van één of meer van de kinderen of in geval van een onherroepelijke veroordeling tot vrijheidsstraf van twee jaar of langer.
de verzoekers aantonen dat de weigerende ouder niet meer dan een vierde deel van de periode voorafgaand aan de verzorgingstermijn van vijf jaar in gezinsverband met het kind heeft samengeleefd. Dit gaat om de situatie waarin de weigerende ouder niet of nauwelijks met het kind heeft samengeleefd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, onderhoudsplicht en het dragen van de naam zijn twee verschillende zaken volgens de wet. Je blijft dus onderhoudsplichtig.
Ik begrijp dat het heel zuur is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Dat is niet zuur. Op het moment dat je hem er in hangt ben je onderhoudsplichtig voor het resultaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens Reddie, en daarbij moet er wel heel wat zijn gebeurd als je kind van jeugdzorg niet mag zien. Dus het minste wat je kunt doen om tenminste nog een beetje vader te zijn is de verantwoordelijkheid voor de onderhoudsplicht nemen, en je verder diep schamen dat je je blijkbaar niet als vader voor dit arme kind hebt gedragen.
als je zoon ouder dan 12 jaar is kan hij als hij dat zelf ook wil zonder de toestemming van de vader een andere achternaam aannemen. echter de zorgplicht blijft tot zijn 18e. tenzij hij gaat studeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
blacky029
12 jaar geleden
hoe bedoel je tenzij hij gaat studeren?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
al hij gaat studeren is de zorgplicht tot zijn 21e jaar http://www.samen-apart.nl/kinderalimentatie.html
Ja, ook al heeft hij straks jouw achternaam niet meer, je blijft toch zijn juridische vader.
Zelfs al heb je geen of beperkt ouderlijk gezag, ,(bijvoorbeeld als je zoon onder toezicht is gesteld van bureau jeugdzorg) aangezien je juridisch vader blijft, blijf je wel onderhoudsplichtig.