Zal de huur stijgen in mijn sociale huurwoning als mijn vriendin bij mij in komt wonen?

Ik woon in een jongerenwoning, gehuurd bij Ymere. Daar woon ik alleen, maar mijn vriendin die nu nog thuis woont zou graag bij mij intrekken. Bij de inschrijving mocht ik maximaal 35000,- verdienen om in aanmerking te komen voor deze woning. Samen verdienen we echter meer dan dat. Betekend dit dat de huur zal stijgen voor mij tegen die tijd of heb ik dan geen recht meer op de Jongerenwoning?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.1K

Het beste antwoord

Op het moment dat zij zich bij de gemeente op jou adres inschrijft staat het huurcontract nog steeds op jou naam en niet op naam van je vriendin.
Toen mijn vriend zich bij mij inschreef kreeg hij pas na twee jaar de zelfde rechten als ik, pas toen kwam zijn naam op het huurcontract te staan. Ik weet niet of dit bij iedere huurvereniging het zelfde is, dit zou je even kunnen navragen, maar ik zie hier geen problemen in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee,hier hoef je absoluut niet bang voor te zijn.
Het feit dat er iemand bij jou in komt wonen en een eigen inkomen heeft,heeft de woningbouwvereniging niets mee te maken.
Het wordt anders als je een samenlevingscontract,geregistreerd partnerschap of huwelijk aangaat.
Nu telt alleen jou inkomen en dat blijft zo.
In het geval van huwelijk o.i.d. gaat pas het inkomen van de partner meetellen.
Lekker blijven zitten waar je zit,niets aan de hand.
De woningbouwvereniging heeft niets met jouw vriendin te maken,maar alleen met jou.
Je hoeft er ook geen melding van te maken bij de woningbouwvereniging.
In het geval je gebruik maakt van huurtoeslag gaat het inkomen van je vriendin natuurlijk wel meetellen,maar zelfs dan is er nog niets aan de hand.
De huurtoeslag is een zaak tussen jou en de overheid en staat los van de woningbouwvereniging.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou in geval van huwelijk/samenwooncontract het inkomen wel gaan meetellen? Dan gaat de huur echt niet omhoog ofzo. Gast heeft een huis gekregen op basis van de situatie toen. Er kunnen regels zijn (alleen wonen, geen kinderen of andere) maar als die regels er niet zijn mag er gewoon iemand bij en blijft de huur gelijk. Er zijn wel plannen om de huur afhankelijk te maken van het inkomen en er zijn proeven mee gedaan maar dat is nu niet van toepassing.
Inderdaad bij huursubsidie ligt het anders maar dat was de vraag niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt mijn antwoord dus niet goed gelezen!
WAT heb ik gezegd?
"Nee hier hoef je absoluut niet bang voor te zijn."
Ik heb niet gezegd dat de huur omhoog zal gaan als je een samenlevingscontract,huwelijk of geregistreerd partnerschap aangaat.
Je moet het antwoord goed lezen.
Het zou wel zo kunnen zijn dat omdat het een speciale jongerenwoning betreft de woningbouwvereniging bij een gehuwd stel (staat gelijk aan de andere contracten) beide inkomens bij elkaar op gaat tellen en tot de conclusie komt dat de woning op onterechte gronden door vraagsteller en zijn (in dat geval echtgenote) wordt bewoond.
Het is immers een woning met een speciale grondslag.
Het zijn "jongerenwoningen" dus hoogstwaarschijnlijk niet bedoeld voor gehuwde 2-verdieners.
Er is niet voor niets een inkomensgrens gesteld aan de bewoner(s).
Maar zolang zij niet getrouwd zijn o.i.d. is er niets aan de hand.
Het feit dat ik het over de huurtoeslag heb gehad is van mijn kant alleen maar bedoeld om duidelijk te maken dat het inkomen van de vriendin voor de een wel (overheid) en voor de ander niet (woningbouwvereniging) mee moet/mag tellen.
Volgens mij heb ik geen verwarring gesticht met mijn antwoord zoals je suggereert.
Nee hoor, jij blijft gewoon de zelfde huur betalen. Je huurt een woning en dat huren heeft niets te maken met het aantal bewoners van het huis. In je huurcontract staat je huurprijs en daar gaat helemaal niets aan veranderen.