Hoe, wat, waar moet je alles regelen als je ooit euthanasie wil in je leven?

Dit als je nu al zegt dat je geen pijn wilt lijden als je nog maar eenhalf jaar te leven heb.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

Dit moet je met een arts regelen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Allereerst een euthanasieverklaring voor het geval je niet meer in staat bent je wens kenbaar te maken
met arts/huisarts kun je afspraken maken wanneer je zegt nu is het genoeg.
probeer er nog zoveel mogelijk uit te halen voor het zover is.
en stel iemand aan die de zaken voor je regelt
na je overlijden
of voor je op een rijtje wil zetten wat je graag wilt bij begrafenis ed
regel het vergeet het en leef gewoon door
12 jaar geleden
De zorgvuldigheidseisen zijn gespecificeerd in de Wet toetsing levensbeëindiging op verzoek en hulp bij zelfdoding (artikel 2) en houden in dat de arts:

- de overtuiging heeft gekregen dat er sprake was van een vrijwillig en weloverwogen verzoek van de patiënt,
- de overtuiging heeft gekregen dat er sprake was van uitzichtloos en ondraaglijk lijden van de patiënt,
- de patiënt heeft voorgelicht over de situatie waarin deze zich bevond en over diens vooruitzichten,
- met de patiënt tot de overtuiging is gekomen dat er voor de situatie waarin deze zich bevond geen redelijke andere oplossing was,
- ten minste één andere, onafhankelijke arts heeft geraadpleegd, die de patiënt heeft gezien en schriftelijk zijn oordeel heeft gegeven over de zorgvuldigheidseisen, bedoeld in de onderdelen 1 tot en met 5, en
- de levensbeëindiging of hulp bij zelfdoding medisch zorgvuldig heeft uitgevoerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De eerste stap is natuurlijk dit verlangen kenbaar te maken aan je huisarts, maar het probleem is dat veel artsen hier niet mee kunnen leven. Dat kun je ze niet verwijten want een arts heeft dat vak gekozen omdat hij wil genezen. Je kunt dan switchen naar een andere arts, maar je kunt ook, als je geen bereidwillige arts kunt vinden, lid worden van de NVVE (Nederlandse Vereniging voor Vrijwillig Levenseinde). je hebt dan altijd iets achter de hand als reguliere artsen niet willen of mogen helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat ik nog het allerbelangrijkste vind is dat je je nabestaanden heel goed op de hoogte stelt
van wat je van plant bent.

Je dierbaren moeten weten hoe het zit.

Op de site van de Nederlandse Vereniginbg voor een vrijwillig levenseinde (NVVE) vind je allerlei informatie.

Maar veel belangrijker dan dat allemaal is:
Hoe zit het met de gelieven?
Staan zij er achter?
Steunen zij jou.
En schrikken zij zich niet rot als het zo ver is.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens - en dat vergeten veel mensen - :
wilsbekwame mensen van 16 jaar en ouder
mogen NIET tegen hun wil behandeld worden.

Dat heeft mijn vader dan ook bepaald toen hij voor
"een onderzoekje" in het ziekenhuis werd opgenomen.
Hij was wel 83, en men deed niet moeilijk in het ziekenhuis, maar voor de zekerheid kun je het beter op schrift hebben.