Aan welke eisen moet een 'met redenen omkleed' verweerschrift t.a.v. de kantonrechter n.a.v. een dagvaarding allemaal voldoen?

Zijn er speciale conventies voor een dergelijke brief? Moet er een afschrift naar de tegenpartij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jah, moet ook naar de tegenpartij want zij mogen daar op reageren.

Antwoorden (2)

De betekenis van die bepaling is dat je toelicht, motiveert WAAROM je verweer voert. Alleen de mededeling dat je het er niet mee eens bent is niet voldoende. Vermeld alle argumenten, zonder spijkers op laag water te zoeken.
De tegenpartij krijgt een afschrift van de rechtbank. Het is wel netjes, maar niet verplicht, die zelf ook te sturen. Bijvoorbeeld als pdf via de mail.
Begin je brief met "Geachte mevrouw, mijnheer de Kantonrechter". Aan het eind neem je een zin op als bijvoorbeeld: "Gelet op bovenstaande feiten en argumenten verzoek ik u de eis van xxxxx af te wijzen. Hoogachtend, xxxxx"
In de brief zelf vermeld je het zaaksnummer en/of de naam van eiser en dergelijke, zodat ze daar niet hoeven te zoeken waar het verweerschrift bij hoort.
teusvh
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel.
Een vraagje over de spreekwoordelijke spijkers. Uiteraard is er sprake van een conflict, anders zou er geen dagvaarding zijn. Is het dan niet belangrijk om ook op de achtergronden daarvan in te gaan?
teusvh
12 jaar geleden
Ik bedoel dat je niet moet gaan zeuren. Sommigen slepen er zoveel onbenullige argumenten dat de echt belangrijke daardoor uit het zicht raken. Als de achtergrond voor de rechter belangrijk kan zijn om zich een oordeel te vormen, dan zeker vermelden.
Dat hangt van het soort procedure af.

Kort gezegd: bel het kantongerecht (tegenwoordig onderdeel rechtbank) en vraag welke eisen.Zie oook www.rechtspraak.nl

Ik kan je wel helpen als jurist met verweerschrift