kun je ouderschapsverlof zo in gedeeltes opnemen ?

deel 1:
12 weken lang 2,5 dag per week, gecombineerd met openstaande vakantiedagen, waardoor 12 weken fulltime vrij.

deel 2:
100 weken lang 1 dag per week, gecombineerd met 4 dagen per week gewoon werken.

dit komt samen op 130 dagen O.S.V.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Antwoorden (1)

U kunt het verlof opsplitsen in maximaal 6 gedeelten. Zie bron rijksoverheid hieronder.
Maximaal op te nemen verlof: 26 maal uw arbeidsduur (uren per week) U heeft uitgerekend dat het verlof totaal 130 dagen betreft en binnen het gestelde maximum aantal uren blijft.

U voldoet u mijns inziens aan alle voorwaarden voor het aan te vragen ouderschapsverlof. Werkgevers en werknemers hebben vaak wel de vrijheid om aanvullende of afwijkende afspraken te maken in een cao of een regeling van de ondernemingsraad of personeelsvereniging. U bent degene die bepaalt wanneer en hoe het verlof opgenomen gaat worden. Met dit verzoek om meer verlof of kortere verlofperiodes hoeft de werkgever niet akkoord te gaan. Maar hij moet daarvoor gewichtige redenen kunnen aanvoeren (artikel 6:2 lid 4 WAZ). Hoe meer u afwijkt van de wettelijke norm, des te eerder zal de werkgever zich op gewichtige redenen kunnen beroepen.

Zaken waaraan u moet denken:
AANVRAAG ouderschapsverlof in delen
Als u het ouderschapsverlof in delen wilt opnemen, vermeldt u dit in de aanvraag van het verlof. Voor ieder gedeelte van het verlof geldt dan dat u het ten minste 2 maanden voor de geplande ingangsdatum van dat gedeelte aanvraagt.

GEGEVENS BRIEF ouderschapsverlof
In de brief zet u de volgende gegevens:
op welke datum u het ouderschapsverlof in wilt laten gaan;
hoeveel ouderschapsverlof u wilt opnemen;
op welke dag u het ouderschapsverlof opneemt;
hoelang de verlofperiode gaat duren.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verlof-voor-ouders/vraag-en-antwoord/mag-ik-mijn-ouderschapsverlof-spreiden-of-stopzetten.html
fisbel