Ik ben mijn id-kaart verloren. Ik ben 18 en sta nog wel bijgeschreven in het paspoort van mijn ouders. Moet ik nu toch aangifte doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Nederland dient u overigens over een eigen id kaart of reisdocument te beschikken op die leeftijd. Bijschrijven op reisdocumenten van uw ouders is niet meer van toepassing.

Het beste antwoord

Ja.

Het is een staatsdocument, bij verlies of diefstal dient ten alle tijden aangifte gedaan te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke, moet ik dan éérst naar de gemeente om nummer en datum van afgifte op te vragen en dan pas aangifte doen? Of kan ik in een keer aangifte doen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je dient eerst aangifte te doen, politie kan zelf in de gemeentelijke administratie het nummer en datum uitgifte opvragen, ook al heb je het gedaan vragen ze het toch na. Doe de aangifte vandaag nog (zo snel mogelijk na ontdekken vermissing) wordt jou ID-kaart na de aangifte door iemand gebruikt ben jij daar niet meer aansprakelijk voor.

Andere antwoorden (3)

Ja, want je hebt een nieuwe ID nodig. Je moet je kunnen legitimeren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je moet aangifte doen. Je krijgt waarschijnlijk ook nog een boete voor het verlies van de ID kaart.
De geldigheid van een bijschrijving in een paspoort vervalt wanneer het kind de leeftijd van 16 jaar bereikt. Vanaf 26 juni 2012 hebben kinderen van alle leeftijden een eigen reisdocument nodig en is bijschrijven niet meer mogelijk. De bestaande bijschrijvingen vervallen dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij verlies of diefstal van jouw id- kaart moet je altijd aangifte doen bij de politie, zelfs als hij al verlopen was!
De politie maakt dan een proces verbaal op en dit heb je nodig om weer een nieuwe aan te vragen. De gemeente heeft dit proces verbaal namelijk nodig om een nieuw id aan te maken.
Bij het aanvragen van een nieuwe id stelt de gemeente een 'verklaring van vermissing' op. Jouw vermiste id-kaart
wordt geregistreerd om fraude en misbruik te voorkomen.
Als de verloren id-kaart later weer terecht zou komen, is deze dus niet meer te gebruiken. Deze moet dan weer zo snel mogelijk worden ingeleverd bij de gemeente.
Je moet bij een vermiste (of gestolen) kaart wel rekening houden met administratiekosten en een langere procedure.
amc