Vanochtend naderde ik een zebrapad. Uit tegenovergestelde richting kwam een jogger. Wie is fout als die persoon plotseling oversteekt?

Persoon stak net voor de auto over.
Het was een 30 km. zone, dus je staat wel op tijd stil.
Maar wat als je er tegenaan komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Liep die jogger op de weg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jogger liep op het voetpad, dus kwam tegemoet, maar bedacht waarschijnlijk op het laatste moment dat hij/zij naar de andere kant wilde.
Stak schuin naar het voetpad en rende zonder op of om te kijken door naar de andere kant.

Het beste antwoord

De jogger was fout maar omdat te bewijzen zal je het geheel op dienen op te nemen.

Het RVV1990 geeft aan dat alleen mensen die aangeven te willen oversteken voorrang genieten, een persoon die uit tegengestelde richting aan komt lopen / rennen, geeft niet te kennen dat hij wil oversteken als hij zo het V.O.P. (zebrapad) op rent.

Rechtspraak leert ons dat ook een rechter vind dat het persoon duidelijk de weg naar het VOP moet hebben ingezet wil hij van deze voorrangsregeling gebruik kunnen maken (fietser stapt af en loopt direct het VOP op om over te steken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet nog even je reactie erbij wat je op een ander antwoord gaf. Dat staat er niet. Voetgangers die te kennen geven. Voetgangers die reeds begonnen zijn met oversteken. moet men ongehinderd laten oversteken Jogger was geen van beide en rende als een blinde koe zo de weg op, officieel was de jogger zelfs in overtreding met artikel 5 van het WVW. Hij brengt door zijn handelingen het verkeer in gevaar, daar het RVV1990 slechts een regeling is uit het WVW kan de oorzaak van het ongeval niet neergelegd worden bij een mogelijke overtreding uit een regeling terwijl de wet een andere dader aanwijst, wetgeving gaat boven een regeling uit die wet. Het bewijzen van de schuld van de jogger zal enorm lastig worden als de bestuurder geen getuige of bewijsmiddelen heeft. 4 dagen geleden In mijn ogen gaf jogger ook totaal niet aan welke kant hij op ging, dus dan gaat persoon rechtdoor.
Als dit een kind was geweest was ik gelijk stapvoets gaan rijden, want kinderen zijn beschermd, maar van een volwassen jogger mag je wel verkeerinzicht verwachten.
Maar om dit aan te tonen zou heeeel lastig geworden zijn. Dank je wel voor je antwoord.

Andere antwoorden (4)

Als jij de automobilist bent dan ben jij verantwoordelijk. Bij een zebrapad heeft een voetganger altijd voorrang.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarvoor die minnen? Van mij een +
Als het tot een confrontatie komt, dan is de weggebruiker op wielen degene die zich niet aan de regels heeft gehouden.

Echter zal in de praktijk iedere slimme jogger weten dat niemand kan ruiken waar hij heen gaat en van te voren al een paar keer kijken of oogcontact zoeken, zodat de medeweggebruiker bedacht is op een manoeuvre over het zebrapad.
Uit voorzorg zou je natuurlijk wel extra op de jogger kunnen letten. Mensen kijken over het algemeen daar waar ze heen willen. Hieruit zou je op kunnen maken welke kant hij op wil gaan. Bij twijfel stapvoets gaan rijden of zelfs stilstaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik snap de vraag niet helemaal. Rijd je zelf in een auto neem ik aan? Als je een zebrapad nadert als automobilist, komen de voetgangers van links of rechts dus niet uit tegenovergestelde richting. Ow wacht ik begrijp wat je bedoeld:?. Als die persoon zich ineens een kwartslag draait en de weg alsnog oversteekt?

Voetgangers gaan voor
In artikel 49, lid 2 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV) staat "Bestuurders moeten voetgangers en bestuurders van een gehandicaptenvoertuig, die op een zebrapad oversteken of kennelijk op het punt staan dit te doen, voor laten gaan."
Dit houdt in dat bestuurders niet alleen voetgangers voor moeten laten gaan die al op het zebrapad zijn, maar ook hen die willen gaan oversteken. Deze regel geldt voor alle bestuurders. De enige uitzondering op deze regel wordt gemaakt voor bestuurders van militaire colonnes en voorrangsvoertuigen.

Dus je had wel gelijk, wist ik zelf ook niet!

Toegevoegd na 6 minuten:
http://www.youtube.com/watch?v=MOmGEsp2E1c&feature=related
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een jogger, wandelaar of fietser wordt in het verkeer altijd gezien als "zwakkere"en daardoor trek je als automobilist altijd aan het kortste eind. Ook al is het nóg zo'n onhandige/onbeschofte actie van de zwakkere, als er een aanrijding plaats vindt, is de automobilist verantwoordelijk.
Je ziet ook vaak fietsers plotseling de weg oversteken zonder hun hand uit te steken, zo gevaarlijk, maar net zo brutaal zou ik haast zeggen.