Een juridische vraag: Kun je in een brief die je naar klanten stuurt zeggen dat je iets doet wat hetzelfde kan als een duurder concurrent product?

De zin in kwestie:
"Onze oplossing op basis van gratis product A kan de vergelijking met andere producten (zoals product B van leverancier CCCCC) goed aan. "

Mijn vraag is:
Als bedrijf CCCCC hier achterkomt en boos over wordt, kunnen ze dan een rechtszaak beginnen wegens schade of i.d.?

Buiten het feit om dat ik deze zin zelf nooit zo zou gebruiken vraag ik me af of het bedrijf in kwestie geen risico loopt?

Als er iemand met juridische achtergrond kan reageren graag.

Bedankt alvast

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
paulus811
14 jaar geleden
Elk product kan een vergelijking aan, het gaat erom welke beter is en dat blijkt niet uit die zin. Ik kan een skoda verkopen die de vergelijking met een Rolls aankan, maar dat zegt nog niet dat mijn skoda beter is. Het is net als de kreet 'dermatologisch getest'. Zal best, maar wat was de uitslag van die test?

Het beste antwoord

Dat gebeurt toch zo vaak. Bedrijf CCCCC zou wellicht boos kunnen worden maar als jouw beweringen kloppen, is er toch niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht dat je de rechtszaak kunt winnen maar mijn vraag is of je dit risico echt loopt? Kun je over zo iets een rechtszaak of kort geding beginnen?

Andere antwoorden (2)

Als je alleen schrijft dat het de vergelijking aan kan, doe je een correcte uitspraak.
Dan moet het resultaat van het gebruik ook wel vergelijkbaar zijn. Hoeft niet gelijk, hoeft niet beter, mag zelfs slechter zijn. Maar als het vergelijkbaar is dan is het vergelijkbaar.
itsme
14 jaar geleden
Unilever schreef laatst groot in de krant:

Ah, we gaan vergelijken

(vergelijking pot pindakaas calvé en huismerk AH)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze bedrijven hebben beide eigen juridische afdelingen, dus dat zegt niets over het al-dan-niet ontvankelijk zijn van een claim, toch?