Mag de werkgever je ontslaan als je na ziekte weer aan het werk gaat?

Werknemer is 45 jaar en tijdens zijn werk gewond geraakt. Tijdens los en laad werkzaamheden is een doos ijs die op de laadklep stond, op zijn voeten gevallen. Na een korte ziekteperiode wil de werknemer weer aan het werk gaan. De arts heeft intussen vastgesteld dat hij het rustig aan moet doen. (arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd)

Tijdens ziekte mag de werknemer niet ontslagen worden. Ook niet als de werknemer op therapeutische basis weer aan het werk is. Mag dit in dit gevaal wel? Waarom wel/niet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.4K

Het beste antwoord

Wanneer de werknemer zich beter heeft gemeld is er geen sprake meer van ziekte, dus mag de arbeidsovereenkomst beëindigd worden. MAARRR, er is hier sprake van een bedrijfsongeval.dat maakt de zaak gecompliceerder:
Zijn de regels van de Arbowet in acht genomen?
Het ongeval is tijdens werktijd gebeurt, (werkgeversaansprakelijkheid)
Is álles met die voeten weer in orde? (is er blijvend letsel? Voeten zijn erg gecompliceerde ledematen met véél kleine botjes, gewrichtjes en andere onderdelen. Het kan nu misschien goed gaan, maar niemand kan in de toekomst kijken. Wat is de gang van zaken als in de toekomst het letsel alsnog problemen geeft?
Mijn advies is dan ook:
Informeer jezelf goed bij Sociaal Juridisch Loket in je gemeente, je Rechtsbijstandverzekering, de vakbond of een advocaat uit het LSA register. (dat laatste is belangrijk omdat eventueel letselschade verhalen een écht specialisme is en iets heel anders dan arbeidsrecht.

Dit is niet bedoelt om de werkgever in een kwaad daglicht te stellen of om claimgedrag te promoten maar het gaat wel om gezondheid en een prettig (loopbaar) leven. Als jij over 10 jaar problemen krijgt met je voeten hoef je niet meer bij die werkgever aan te kloppen voor hulp/ondersteuning en mag je het zelf oplossen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De werkgever kan alleen de baan opzeggen, de werknemer ontslaan
na een verkregen toestemming daartoe van het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI, vroeger Arbeidsbureau).
Er moet dus eerst een schriftelijke en onderbouwde aanvraag bij het CWI worden ingediend. Het CWI toetst de aanvraag, nadat de werknemer (schriftelijk) is gehoord op de aanvraag.

Als je ziek bent of arbeidsongeschikt, zwanger of bijvoorbeeld lid van de ondernemingsraad, dan geniet je ontslagbescherming.

Voor de werknemer die ziek wordt, nadat de aanvraag ontslagvergunning door het CWI in behandeling is genomen, geldt de ontslagbescherming echter weer niet.

Dus als de baan al opgezegd is voordat de werknemer dat ongeluk kreeg, dan mag de aanvraagprocedure wel
door gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
OKe, Dat het niet meer bestaat, dat klopt.
Maar het verandert ook zo snel allemaal en veel sites zijn niet aangepast.
CWI is tegenwoordig UWV WERKbedrijf.
Ontslag mag als daar een gegronde reden voor is, werken op therapeutische basis is dat niet.
Bij een contract voor onbepaalde tijd is het niet makkelijk om iemand te ontslaan - daar zal het UWV toestemming voor moeten geven en dat gebeurt bijvoorbeeld bij reorganisaties of bij aantoonbaar verwijtbaar gedrag door de werknemer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand ontslaan die een contract heeft voor onbepaalde periode, zal de werkgever eerst een ontslag vergunning moeten aanvragen bij het UWV. Tevens moet de persoon langer ziek zijn dan 14 maanden dan staat de werkgever in zijn recht maar ook dan bestaat de kans dat de werkgever eerst moet kijken of de werknemer ander of aangepast werk kan doen in het bedrijf. Iemand met een vast contract krijgen ze niet zo eenvoudig eruit. Moeten hele goede en geldige redenen voor zijn als de werkgever dat besluit zal nemen. Hoe vaak is hij ziek geweest, neemt hij te vaak vrij, komt hij vaak te laat allemaal punten die mee kunnen spelen.

Stap zelf eens naar het UWV, of je arbo arts en vertel je verhaal voor het te laat is !! Deze mensen kunnen je het beste adviseren in jou situatie !!