Arbeidsongeschikheidsverzekering vragenlijst verplicht?

Ik heb via mijn werk een collectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering. Nu kreeg ik een brief dat ik niet op tijd heb gereageerd en een vragenlijst moet invullen.

Ten eerste heb ik volgens mij nooit eerder een brief gekregen waar ik op moest reageren.

Ten tweede vind ik de vragen enorm persoonlijk.

Ik vind dat het ze helemaal niets aan gaat of en waarom ik de afgelopen 5 jaar ooit bij de huisarts ben geweest.

Ik vind ook dat het ze helemaal nooit iets aangaat of ik ooit in mijn leven drugs heb gebruikt.

Is het mogelijk deze vragenlijst te weigeren? Is het sowieso echt verplicht? Zorgverzekeraars mogen niet zomaar het elektronisch patiënten dossier inzien, maar ze mogen wel alles over je medische gegevens vragen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Deze verzekeringsmaatschappij zal achteraf aan de hand van de medische gegevens waar zij toegang toe hadden een risico analyse los laten op de persoon in kwestie. Waarschijnlijk hebben ze in jouw medische dossier een aantal punten gevonden, waar zij wat nadere informatie op willen hebben...

Wanneer je deze vragenlijst weigerd in te vullen dan wordt je gewoon uit de verzekering gegooid. Aangezien verzekeringsmaatschappijen iedereen willen verzekeren die tot op heden geen medisch risico vormt. Iemand die in het verleden overspannen is geweest, of een burn-out heeft gehad vormt een te groot risico op herhaling. Iemand die bekend is bij een psychiater vormt een groot risico. Terwijl een goed gesprek nooit weg is...

En wat betreft de drugs. Iemand die ooit een verslaving heeft gehad. Blijft een groot risico vormen. En iemand in de verslavingszorg kost erg veel geld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Helaas heb je weinig keus. Een verzekeraar moet een afweging kunnen maken over het te verzekeren risico, en wil daarom weten of je gezond bent ja of nee.
Je kunt best weigeren, maar dan krijg je de verzekering niet.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je zal inderdaad de vragenlijst in moeten vullen, ze moeten op deze manier beslissen of jij verzekerd kan worden.
Heb je die Collectieve verzekering wel nodig? Tegenwoordig worden mensen maar zelden voor 80/100% afgekeurd.
En dan moet je met zo'n verzekering betalen voor iets wat je waarschijnlijk niet nodig hebt cq niet krijgt.
Ik weet niet om welk beroep het gaat, maar mijn man heeft er zelf een afgesloten gelijktijdig met de hypotheek. Hij doet namelijk lichamelijk zwaar werk. Ik heb zelf geen inkomen meer, nadat ik na 2 jaar wao(tegenwoordig wia)
ondanks al mijn rugklachten voor 12,5 % afgekeurd bleef en dit staat gelijk aan krom gezegt'geen uitkering meer'.
Ik zou dus eerst nagaan of het wel zinvol is om deze verzekering af te sluiten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
gewoon beantwoorden, degene die het gaat bekijken kent je toch niet persoonlijk, en daarintegen behouden ze die gegevens wel goed tegen derden!