Wat zijn de voorwaarden voor een buitengerechtelijke oplossing?

Een praktijksituatie:

De heer X is slachtoffer van een door een organisatie gepleegd strafbaar feit.

De betrokkene organisatie stuurt een derde of bemiddelaar [een niet-advocaat] om met het slachtoffer te onderhandelen om hem 'de mond te snoeren' in ruil van geld of een gunst.

Mijn vraag is: ' is een buitengerechtelijke oplossing toegestaan buiten het medeweten van de OvJ?'.

Indien u neen zegt, is de derde of 'informële bemiddelaar' ook schuldig?' Bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ja dat mag.
Bemiddelen of onderhandelen is niet alleen voorbehouden aan een advocaat.
Het gebeurd zelfs wel eens dat de Rechter de partijen weer naar huis stuurt omdat ze zelf niet voldoende inspanning hebben gedaan om tot een oplossing te komen.
Ik zou meneer X wel aanraden om een getuige bij het gesprek aanwezig te laten zijn (advocaat).
Met een bezoldigde advocaat sta je altijd sterker dan met een burger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onderhandelen mag, maar zorg er altijd voor dat de onderhandelaars 'van gelijk gewicht' zijn. Als je als particulier c.q. slachtoffer een door de wol geverfde vertegenwoordiger van het bedrijf tegenover je hebt ben je altijd in het nadeel. Zoek dan ook zelf iemand om je belangen te behartigen. Liefst iemand met juridische kennis, die een inschatting kan maken van wat je echte schade is en/of wat de rechter zou beslissen. Daar moet je nooit onder gaan zitten. Zij hebben er immers belang bij dat de zaak buiten de publiciteit blijft en zo, laat ze daar gerust (extra) voor betalen.

NB: trap er niet in dat hij zich bemiddelaar noemt. Dat is pas zo als je gezamenlijk een derde benoemt, die daarvoor geen enkele band had met een der partijen. Zo ik het begrijp is hij gewoon een vertegenwoordiger van het bedrijf. Vriendelijk lachen staat in zijn taakomschrijving.

NB: als het niet doen van aangifte van het strafbare feit onderdeel is van de onderhandelingen gaan je eisen nog verder omhoog natuurlijk.
teusvh