Kan je iemand aangeven als die een echt mes draagt, en deze zegt anderen te "stabben"? belangrijk lees details V

Een week geleden was ik op een feestje waarbij ook een nogal rare gast rond hing. Een bondkraagje als ik het zo mag noemen. Nou liep die rond met een mes (Stiletto-achtig) een beetje stoer te doen en te zeggen dat als iemand hem vreemd aankeek tijdens het uitgaan, hij hem zou stabben.

Begrijp me niet verkeerd hij bedreigde niemand op het feestje. Ook mij of mijn maat persoonlijk niet. Ook denk ik ook meer dat het bluf is, maar je weet maar nooit als ie teveel op heeft.

Kan ik deze gast nou aangeven voor iets, ik bedoel ik ben niet bedreigt, hij heeft niemand in het specifiek bedreigt en volgens mij is een mes dragen niet wettelijk verboden...

toch lijkt het onverstandig niks te doen...

Toegevoegd na 15 minuten:
Ter verduidelijk: nou weet ik niet of het precies een stiletto was, ik had ook kunnen zeggen uit de kluiten gegroeid aardappelschilmesje. Ik weet te weinig van die dingen af.

Ik weet wel dat het the real deal is

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klinkt meer als een onzeker iemand die zwaar indruk probeert te maken ......
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misdaad Anoniem bellen, lijkt mij ook het beste. Stiletto is verboden zoals hierboven is opgemerkt.
Zelf denk ik altijd: omstanders moeten iets doen. Dus hier ook. Als het gewoon een zielige jongen is die stoer loopt te doen, kan hij misschien hulp krijgen.
Was er trouwens wel iemand op dat feestje die hem kende?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@inekevL degene die het feestje organiseerde en ik weet niet of anderen hem persoonlijk kennen.
Hij zat wel met bijna iedereen te praten. Ikzelf zou niet eens weten hoe hij heet.

Antwoorden (6)

ja hoor een stilleto is een verboden wapen

Toegevoegd na 17 minuten:
een stilleto is zo'n mes wat openklapt .. vlindermessen, die 'naar buiten toe openklappen' zijn trouwens ook verboden. het kan sowieso geen kwaad om even bij een agent te informeren wat je het beste in dit soort situaties kunt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja je zou naar de politie kunnen gaan en aangeven dat hij in wapenbezit is. want je mag in nederland geen mes bij je hebben dan ben je in overtreding. en dan heb je ook nog messen die illegaal zijn zoals vlindermessen. denk ook dat een stilleto erbij hoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en kinderen met een zwiters zakmes. das dan toch ook gewoon wapenbezit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
yep, ook :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
...in beginsel
Als dit een mes is dat onder de wapenwet valt, kun je hem aangeven voor verboden wapenbezit. Maar als je hem niet kunt aangeven, kun je natuurlijk wel melding doen bij de politie. Misschien is het handig als je eerst even rondvraagt bij mensen die deze jongen kennen, zodat je een wat betere inschatting kunt maken van wat voor figuur dit nu is. Maar als je je zorgen maakt omdat iemand raar gedrag vertoont, en hij mogelijk in een situatie zou kunnen komen die voor hemzelf of anderen gevaarlijk is, kun je dit altijd melden. De politie zal dan moeten bepalen of zij reden zien om deze jongen bijvoorbeeld wat in de gaten te houden. Ik denk altijd maar: als jij morgen in de krant leest dat hij bij het uitgaan iemand heeft neergestoken, sla je jezelf voor je kop dat je niets gedaan hebt met het onaangename gevoel dat zijn gedrag je gaf tijdens dat feestje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk wel dat je een agent even een tip moet geven.
Hieronder vindt je een link welk mes wel of niet mag.

http://www.knivesandtools.com/nl/info/messen-wetgeving.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor de meeste wapens geldt dat het strafbaar is als je ze bij je draagt. Een aantal voorbeelden:
vuurwapen
voorwerp dat een elektrische stroomstoot kan geven
nepwapen of speelgoedwapen dat niet van een echt vuurwapen te onderscheiden is
stiletto
vlindermes
boksbeugel
pijlen en pijlpunten
mes met meerdere snijkanten
luchtdrukwapen
zelfverdedigingswapen, zoals pepperspray of traangas

In speciale gevallen, mag je wel een wapen hebben. Zo kunnen jongeren onder de achttien jaar die lid zijn van een schietvereniging een vrijstelling krijgen voor het bezit van een luchtdrukpistool.
Wil je weten welke wapens er nog meer zijn? En wat de straffen zijn als je deze bij je hebt? Kijk dan op: www.justitie.nl/onderwerpen/criminaliteit.

In jou geval lijkt het mij overduidelijk: als zoiets weer voorkomt, politie bellen al een malloot met een mes loopt te zwaaien of te dreigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het enige wat je aan messen bij je mag hebben #in sommige gevallen# is een zakmes.

bij het uitgaan mag dat dus niet bv, en als sportvisser zullen ze er meestal niet moeilijk over doen.
een schilmesje in een luchebox zal geen probleem zijn, maar een xxl schilmes wat je zomaar op zak hebt mag weer niet.
zo mag je voor je werkzaamheden wel een stanleymes bij zich hebben, en is dit voor een ander weer verboden bij zich te dragen.

dan het stoer doen, zwaaien met een mes is natuurlijk helemaal van de zotte. kortom, deze gast mag dit wapen niet bij zich dragen, en al helemaal op een feestje valt dit onder verboden wapenbezit.

zou je hem aan willen geven kan dat anoniem, maar zal je wel met gegeven moeten komen (een naam of plaats waar deze persoon vaak komt bv)

mijn persoonlijke ervaring is dat mensen die zo tof lopen te doen behalve dat ze niet sporen niet zo snel een wapen trekken dan de gasten die niets zeggen en laten zien en plots wel een wapen trekken.
(nogmaals, puur persoonlijke ervaring)

het maakt dus niet uit wat voor een mes het was, het was geen zakmes, er is geen noodzaak voor het dragen van het mes, hij zwaait er mee, én hij was op een feestje.

mocht je melding doen worden je gegevens niet bekend gemaakt dus je hoeft niet bang te zijn dat zorro voor je deur komt te staan hoor. (het is wel van belang dat je hierover zwijgt tegen anderen!)

zie link voor meer info