Gerechtelijk bewaarder van een hond blijkt familie van 1 van de partijen, toegestaan of niet?

Een paar weken geleden is de hond die wij hadden overgenomen in beslag genomen en zit nu bij een bewaarder. De persoon ken ik niet, maar de tegenpartij blijkbaar maar al te goed. Het blijkt de vader te zijn van degene die het kort geding heeft opgestart. Morgen is het kort geding en ik zou graag nog willen weten of dit toegestaan is en of zij in de tijd dat hij daar zit de hond mag gebruiken (voor dekkingen).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klinkt twijfelachtig, en riekt naar belangenverstrengeling.
de kortgedingrechter zal er waarschijnlijk geen uitspraak over doen omdat de zaak er niet over gaat(?).
Ik denk niet dat de bewaarder ongevraagd de hond mag laten dekken, mogelijk heb je als eigenaar in dat geval recht op een vergoeding.

Antwoorden (2)

De bewaarder mag de hond niet gebruiken voor dekkingen, dat is niet toegestaan omdat die hond zijn eigendom niet is, hij mag daar in bewaring zijn maar hij blijft eigenaar van jullie.

Zolang die vader als bewaarder de zaak niet op die manier beinvloed zal er niets aan de hand zijn, zolang de rechter merkt dat er gesjoemeld wordt als familie onderling kan het gebeuren dat de hond ook daar in beslag wordt genomen (ook bij misbruik zoals dekkingen) en dat er een andere bewaarder wordt gezocht, een onafhankelijk partij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Artikel 854
De rechter die de gerechtelijke bewaring van een bepaalde zaak beveelt, kan iedere daartoe geschikte persoon die bereid is deze benoeming te aanvaarden, als gerechtelijke bewaarder van die zaak aanwijzen. Hetzelfde geldt voor de deurwaarder die gebruik maakt van zijn bevoegdheid om een zaak in bewaring te stellen krachtens artikel 446 en die ter plaatse geen voor zodanige zaken aangewezen gerechtelijke bewaarder tegen een redelijk loon tot de bewaring bereid vindt.

Volgens het burgelijke rechtsvordering bepaald de Rechter dat.
Echter de bewaarder mag de hond niet gebruiken voor dekking omdat hij een vergoeding krijgt voor het bewaren.
Bronnen: