Stel ik koop 2 huizen in NL allebei zonder hypotheek hoe zit het dan met je verzekeringen, belastingen en sta je dan zelf in geschreven op 2 huizen?

Stel ik win een groot bedrag en ik koop 2 huizen zonder hypotheek want dat geld heb ik dan zelf al. Moet ik mijn 2 huizen dan allebei apart verzekeren? En voor beide huizen de gehele belasting betalen? En sta ik dan ook ingeschreven op 2 huizen? Moet je ook aangeven bij welk huis je de boetes wil ontvangen als je die krijgt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.1K

Het beste antwoord

De Eigen Woning waar niet wordt gewoond (niet het hoofdverblijf) en waar men niet staat ingeschreven valt in BOX 3 (vermogen). Stel waarde woning op 400K. De te betalen belasting BOX 3 - 1,2% is € 4800.

De eigen woning in BOX 1 (hoofdverblijf) is voor de inkomstenbelasting 'belastingvrij' - zie reactie fisbel hierboven.

Gemeentelijke lasten zijn er natuurlijk wel - zie antwoorden hierboven.
fisbel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je hebt dan twee huizen bij een van de gemeentes schrijf je je in en daar woon je dan vast. Daar komt dan je post en boetes. bij de andere gemeente geef je aan dat dat je tweede woning is. Je betaald voor beide huizen verzekering en alle andere lasten je hebt toch ook twee huizen.
ronron1212
12 jaar geleden
Tuurlijk moet je beide huizen apart verzekeren; dat staat los van het wel of niet hebben van een hypotheek. Omdat beide huizen volledig eigendom zijn is het wel je eigen keuze óf je de opstal en inboedel verzekerd.
Bij de gemeente en belastingdienst moet je je woonadres opgeven: je moet dus een van beide huizen kiezen als vast woonadres. Hier ga je bij de belastingaangifte (huurwaardeforfait) ook op belast worden. Maar niet getreurd: de gemeente zal je ook voor de andere woning gemeentelijke heffingen (gebaseerd op de Woz waarde) opleggen.
De boetes, gemeentelijke aanslagen e.d. komen binnen op het adres dat je als woon & postadres hebt opgegeven.
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Huurwaardeforfait heet sinds de invoering van de Wet Inkomstenbelasting 2001 eigenwoningforfait (EWF), inhoudelijk overigens hetzelfde begrip. Door de Wet Hillen: ‘aftrek wegens geen of geringe eigenwoningschuld’ zorgt deze aftrekpost ervoor dat eigenwoningbezitters waarvan het eigenwoningforfait hoger is dan de betaalde rente (hier €0) geen bijtelling 'fictief' inkomen meer hebben voor de eigen woning in BOX 1. De facto dus€ 0 te betalen over de eigen woning (ondanks bijtelling EWF)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Opstalverzekering is verplicht dus kan nooit een eigen keuze zijn dit wel of niet te doen.
fisbel
12 jaar geleden
Het is wettelijk gezien niet verplicht om een opstalverzekering af te sluiten. De bank kan je bij het afsluiten van een hypotheek wel verplichten om een opstalverzekering af te sluiten. Dez verzekering hoeft echter meer bij dezelfde bank afgesloten te worden. Het afsluiten van een opstalverzekering is natuurlijk wel sterk aan te raden. En niet alleen bij een af te sluiten hypotheek via de bank, maar ook bijvoorbeeld via een hypothecaire familiebank-lening.
als je twee huizen bezit moet je deze natuurlijk allebei verzekeren. je kunt echter maar op 1 adres wonen. dit is het adres waar je bij de gemeente op bent ingeschreven. hier zal je je stembiljet ontvangen en de brieven van de belastingdienst etc. In het andere huis kan je wel verblijven en daar kan je ook brieven ontvangen van mensen en bedrijven die de post naar dat adres toesturen.

voor beide huizen betaal je wel belasting maar voor het huis waar je bent ingeschreven betaal je naast het eigenaardeel ook het bewonersdeel van de WOZ belasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Eigenaardeel / bewonersdeel - deze informatie is verouderd en niet meer van toepassing.
Vanaf 2006 is het gebruikersdeel voor woningen komen te vervallen. Huurders van woningen zijn derhalve geen belasting meer verschuldigd over de woning. Bezitters van een eigen woning zijn wel belasting verschuldigd. Die heet onroerendezaakbelasting. De hoogte van deze belasting hangt af van de WOZ-waarde eigen woning.