Waarom mag je bij de vuilnisbelt geen spullen meenemen?

Laatst bracht ik er wat troep naartoe en zag daar een mooie gettoblaster staan. Toen ik deze wilde meenemen, werd dat verhinderd door de stortplaatsmedewerker.
Waarom mag dat niet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
5.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hij wilde m eigenlijk zelf meenemen..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Was het niet de gettoblaster van de medewerker zelf? :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee jongens (en meisjes), het staat daar vol met dat soort spullen, lijkt me niet. Juist omdat het bij alle andere zooi staat.

Het beste antwoord

Men wil voorkomen dat mensen massaal zakken open gaan trekken op zoek naar iets bruikbaars. Dit gaat tegen de privacy in van degene die iets weggooit en erg hygiënisch is dat natuurlijk ook niet. In plaats van te zeggen: dit mag wel, dat mag niet is de regel gewoon: je mag alleen brengen, niet halen. In het voorbeeld dat jij geeft is dat natuurlijk zonde, maar dat is nou eenmaal de "collateral damage" van deze regel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zodra iemand 'iets' (meestal vuilnis, maar dat maakt niet uit) ter beschikking heeft gesteld van een vuilnis(ophaal)bedrijf, dan is het juridisch eigendom van dat bedrijf. Je mag het dan niet meer meenemen. Dat geldt dus ook voor spullen die op de stoep gezet worden. Raar maar waar.
AWM
14 jaar geleden
Als toevoeging op de vorige 2 antwoorden.
Vaak sorteerd een vuilstortplaats het afval nog na. Alles wat nog bruikbaar is, of wat bruikbare onderdelen heeft word gerecycled of in een kringloopwinkel verkocht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat ze vinden dat het op dat moment hun eigendom is, en als het er nog goed (verkoopbaar) uitziet, verpatsen ze het liever zelf. Hoewel er soms wel iets te regelen valt met de jongens onderling hoor ; voor een klein bedragje kun je het gewenste object nog wel eens meenemen. Meerdere malen gedaan vroeger.

Maar tegenwoordig speelt er - althans in mijn gemeente - nog iets anders mee : je hebt een jaarlijks quotum aan vuil dat je mag storten. Daarvoor wordt de auto eerst de weegbrug opgereden, dan mag je je vuil wegbrengen, dan weer op de weegbrug, en het verschil gaat van je quotum af. Als je quotum vol is, moet je per kilo gaan betalen. Spullen inladen zou natuurlijk betekenen dat je minder hebt weggebracht, dus minder centjes. (Al neem je andermans rommel eigenlijk mee en is het voor hen per saldo lood om oud ijzer).

En sinds dat leuke systeem :roll: kunnen er meer leuke dingen niet : je mag niet meer lopend of met de fiets vuilnis wegbrengen zoals we vroeger deden, dat MOET nu met de auto. En de kraak is ook al weg......

Gelukkig trekken de flatbewoners in de buurt zich er niks van aan ; gisteren nog een mooie, spliternieuwe Ikea bureaustoel gescoord waar niks mis aan is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook bij ons mag je niets meenemen bij de vuilstort,en hoewel er soms prachtige spullen tussen liggen,de kringloop bij ons mag er wel s,morgens voor de opening wat spullen uitzoeken,als je wat moois zou hebben gezien,en je gaat naar de kringloop,dan nemen die het voor je mee en kun je het alsnog kopen,verder ligt het er gewoon aan wie er werkt op dat moment,heb je een bekende daar werken dan kan er een helehoop geregeld worden,en de jongens die er werken zijn zelf ook niet dom ,en nemen ook van alles mee.ik ken er genoeg die er een handeltje bij hebben s,avonds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een vuilnisbelt is het meestal niet toegestaan - maar niet altijd wordt dat afgedwongen en nemen mensen wel eens wat mee - een oude stoel of oude radio.

Daaruit vloeide - uit de behoefte om oude spullen te willen hebben, de kringloopwinkel.

Waarschijnlijk is hygiëne een belangrijke aanleiding om dat jutten te verbieden - je kunt namelijk goed ziek worden van het afval.

Een andere aanvullende hygiëne regel is dat de beheerder niet kan instaan voor de werkelijke conditie
van een machine of gebruiksvoorwerp.
Misschien is het wel onveilig of zeer ongezond.

Als men voor deze kleine zaken nee moet zeggen
is het eerlijk om voor alle zaken nee te zeggen.
Daarom bestaat dit verbod : denk ik