Moet een handtekening overeenkomen met de handtekening van je paspoort?

Bijvoorbeeld:
sommige zetten op hun paspoort alleen hun achternaam als handtekening en dan wanneer ze een handtekening moeten plaatsen zetten ze een krabbeltje (die totaal niet op hun handtekening lijkt)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
37K

Het beste antwoord

Er gaan veel verhalen rond over een handtekening er uit moet zien maar nergens staat het beschreven, enkel als de handtekening officieel geregistreerd is bij de gemeente dient men telkens als men iets moet ondertekenen dezelfde handtekening gebruiken om u eigen te identificeren als ... .

Een handtekening op een paspoort hoeft niet gelegaliseerd te zijn met als gevolg dat je stukken ook op een andere manier mag ondertekenen dan zoals je op het paspoort hebt gedaan.

Ook over de leesbaarheid gaan vele verschillende zienswijzen de ronde, een handtekening hoeft niet leesbaar te zijn, ze moet uniek zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bekijk het minnenspook als volgt: 1 Het minnenspook heeft ergens een klok horen luiden en denkt meteen dat zijn klepel de juiste is en elk die daar niet mee eens is krijgt een min. 2 Het minnenspook kan niet tegen kritiek en zal dan ook uit wrok minnen plaatsen bij antwoorden die correct zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Sommige uitstekende GVers krijgen soms wel 10-20 minnen op een antwoord wat eigenlijk als juist geacht moet worden maar niet erg populair gevonden wordt." En dit is dan ook meteen de zwakte van Goeie vraag. De beantwoorder moet populair zijn of zijn antwoord moet in de smaak vallen anders moet hij van verdomd goede huizen komen om het benodigde respect op Goeie vraag te behalen.

Andere antwoorden (4)

Jij weet blijkbaar het verschil tussen een paraaf en een handtekening niet. Een paraaf zet je op stukken die je geacht wordt te hebben gelezen. Door de paraaf geef je aan dat je het gezien hebt. Een handtekening plaats je om jouw identiteit bekend te maken. In je paspoort moet je officiële handtekening staan. Als je ergens waar jij je ook moet legitimeren je handtekening plaatst, dan dient die inderdaad overeen te komen met die in je paspoort. Met name in een ander land kan je problemen krijgen wanneer dat niet het geval is!
Amadea
12 jaar geleden
Frimu2
12 jaar geleden
Ondanks dat de vraagsteller waarschijnlijk niet het verschil weet tussen een handtekening en paraafje is de vraag tussen kleine handtekening daarmee wel beantwoord. Echter vroeg hij om een handtekening. En dat maakt de vraag wel interessant. Of te wel is een Handtekening wel rechtsgeldig als hij niet met een exemplaar uit een rechtsgeldig document vergelijkbaar is.
Frimu2
12 jaar geleden
oeps je antwoord niet helemaal afgelezen..... = zeker wel een +je waard.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik weet wel wat het verschil is tussen een handtekening en een paraaf XD
Maar wat ik wil weten is: of een handtekening geldig is als het niet overeenkomt met de handtekening van je p.p.
OF maakt dat niet echt uit, als er maar een handtekening staat?
Amadea
12 jaar geleden
Nee dus, die handtekening is van wezenlijk belang. Je mag niet zomaar wat kriebelen, want dan loop je kans te worden gezien als fraudeur!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De handtekening op het paspoort hoeft niet gelegaliseerd te zijn, in Nederland is er ook geen enkele instantie die de handtekening van paspoort met een geplaatste handtekening mag vergelijken en daarop een beslissing nemen of iets doorgaat of niet, is hij niet gelijkend mag men ook niet aanzien voor een fraudeur, ergo een handtekening op een identificatiemiddel hoeft niet te gelijken op een handtekening die op een document geplaatst is. Een paspoort is enkel om een persoon te identificeren niet om de legaliteit van een handtekening te beoordelen.
Je mag je handtekening gewoon veranderen. Alleen is het zo dat instanties soms om een officieel document vragen om je handtekening te vergelijken. Het kan zijn dat ze je handtekening niet vertrouwen als die anders is dan op je paspoort. Niet te vaak je handtekening veranderen dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In principe moet een handtekening overeenkomen met de handtekening op jouw paspoort of identiteitskaart.
In de praktijk lukt dat zelden of nooit want er kruipen om diverse redenen altijd verschillen in die kronkels ;-)

Let er echter wel op dat er een verschil is tussen een handtekening = familienaam en een paraaf = doorgaans het overlappen van de eerste letter van de voornaam en de eerste letter van de familienaam.
Dat laatste is wellicht wat jij het krabbeltje noemt dat niet op de handtekening lijkt.

Meestal wordt een paraaf gebruikt bij het signeren van tussentijdse pagina's van een officieel document zoals huurcontracten, notariële akten enz. Op het einde van het document wordt dan de officiële handtekening voluit geplaatst.

Vraag het maar eens aan jouw ouders of leerkrachten die zullen dat verschil ook wel kennen.

Meer info over dat krabbeltje of paraaf vind je via bijgevoegde link.

Bedankt voor het plaatsen van deze goeie vraag ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle officiele stukken moeten met een handtekening getekend zijn.
Weet dat bepaalde stukken niet afgegeven werden omdat de handtekening niet overeenkwam.
Door de juiste handtekening te zetten komt het wel goed, maar er gaat meer tijd overheen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er mogen geen documenten of wat dan ook geweigerd worden als de handtekeningen niet overeenkomen, een handtekening op een identificatiemiddel is niet gelegaliseerd en daardoor ook niet het middel om een handtekening te controleren.