Wij wilden varkensrechten kopen, bij nader inzien toch niet. Moeten we het toch betalen?

Wij wilden varkensrechten kopen. Het bedrijf wat we toen gebeld hebben hebben een boer gezocht die het wel zou willen verkopen. Ze zouden ons de papieren opsturen. Maar nu bleek dat wij een rekenfout hadden gemaakt, en dat we helemaal geen rechten nodig hadden. We hebben nog geen enkel papier ondertekend wat we zouden moeten doen om het rond te maken. Nu willen wij er natuurlijk vanaf zien, anders betalen we een bedrag voor noppes. Maar het bedrijf wil ons dat wel laten betalen.
Hoe zit dit? Kan dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

De belangrijkste vraag is of er al een (mondelinge) overeenkomst is geweest. Als u telefonisch al heeft toegezegd de rechten af te nemen en daar een tegenprestatie (geldbedrag oid) tegenover zet dan heeft u in feite al een overeenkomst gesloten.

Is dat nog niet gebeurd en heeft u bijvoorbeeld alleen een offerte opgevraagd dan bent u niet verplicht dit af te nemen.
Belangrijk is ook om te kijken wat er in de Algemene Voorwaarden van het bedrijf staat. Hoewel dit niet de wet mag overtreden kan dit wel leidend zijn in het wel of niet betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teusvh
12 jaar geleden
En als je er dan aan vastzit kun je proberen te onderhandelen over het niet laten doorgaan van de overdracht. Bijvoorbeeld tegen 5% van de prijs. Maar als ik u verhaal goed begrijp is er GEEN overeenkomst tot stand gekomen, en evenmin is (een in rechte afdwingbare) verwachting door u gewekt dat dat zou gaan gebeuren. Oftewel: jammer voor de aanbieder, maar laat u niet intimideren. Nog een tip: blijf vriendelijk, wat ze ook zeggen. Bied verontschuldigingen aan, en zeg dat u wellicht een volgend jaar graag zaken met hen doet.
Uit jou vraag lijd ik af dat er een overeenstemming tot koop was:

"Wij wilden varkensrechten kopen. Het bedrijf wat we toen gebeld hebben hebben een boer gezocht die het wel zou willen verkopen. Ze zouden ons de papieren opsturen."

Vooral de laatste zin geeft dit aan, dus ja je bent in principe verplicht om de koop te sluiten en de varkensrechten af te nemen.

Echter kan je trachten om in overleg met de aanbieder te komen tot voor beide een goede oplossing en wel dat je een gedeelte van de koopsom ter schadeloosstelling aan hem betaalt, meestal ligt een dergelijk bedrag rond de 10% van het overeengekomen bedrag, het is aan de aanbieder om dit te nemen of om de koop volledig door te laten gaan, het gaat namelijk over behoorlijke bedragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt natuurlijk achteraf afzien van de aankoop,maar omdat je wel opdracht hebt gegeven zul je wel de gemaakte kosten moeten betalen.
Je hebt nog geen handtekening gezet om de aankoop te bekrachtigen dus je hebt nog niets gekocht.
Het is echter wel logisch dat je kosten in rekening gebracht krijgt.
Je bent echter niet verplicht de rechten af te nemen mits het bedrijf de rechten al voor jou heeft gekocht van de andere boer,want dan ben ik bang dat je,jezelf toch hebt verplicht de rechten af te nemen.
In dat geval zit er niets anders op dan het bedrijf de opdracht te geven een andere boer te zoeken die de rechten zou willen overnemen.
Maar waarschijnlijk zul je toch voor de kosten moeten opdraaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een mondelinge koop is een wettelijke koopovereenkomst, denk hierbij aan een markt waar bijna niemand een kassabon krijgt maar zich toch rechtmatige eigenaar mag noemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt mijn antwoord dus niet goed gelezen...?