Hoe gaat een arrestatie van een ouder met een klein kind in zijn werk?

Als de politie een persoon moet aanhouden, en die persoon heeft op dat moment een klein kind bij zich, hoe gaat dat dan in zijn werk? Neemt de politie het kind ook mee? Los of in een kinderstoeltje? En wat als er geen andere familie van het kind te bereiken is?

bamibal
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.9K

Antwoorden (4)

Niet dat ik er het fijne van weet, maar over het algemeen zal de politie rekening houden met de aanwezigheid van het kind, en bijvoorbeeld als dat kan, voorkomen dat de ouder geboeid wordt voor de ogen van hun eigen kind. Zolang iemand meewerkt aan de arrestatie, kan dat ook.

De politie zal nooit een kind alleen achterlaten als er niemand is om voor het kind te zorgen. Hoe het zit met een eventueel kinderstoeltje weet ik niet, ik denk dat men in z'n algemeenheid zal proberen om een kind (eventueel op een later tijdstip, waarbij dan een agent bij het kind blijft) in een kinderstoeltje te vervoeren. Als er geen familie van het kind te bereiken is, en ook geen vrienden of kennissen van de ouder(s) die ervoor kunnen zorgen, zal Jeugdzorg ingezet worden om een tijdelijk opvangadres te zoeken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
d'r wordt in zo verre rekening met het kind gehouden dat er (veelal) een agente de zorg tijdelijk overneemt daar het kind niet alleen is. niets meer en niets minder!!
De suggestie dat er als iemand meewerkt, enige vorm van coulance zou zijn mbt de manier van afvoeren verwijs ik per direct na het land der fabelen. iemand die gearresteerd wordt is vaak een verdachte en dient zodanig ook behandeld te worden. echter de praktijk is anders, veelal vooringenomen en arrogant. misschien hoort het bij het gehele proces maar niet te min verwerpelijk. wat betreft het autostoeltje: je mag een kind van een ander, vervoeren zonder kinderstoel (denk aan rijden voor de voetbal) als deze zelfstandig kan zitten. of dit ook verstandig is en dit ook gebeurt is een tweede.
Tijdens de arrestatie gaat de politie rucksichtlos te werk, het maakt hen niet uit of er een kind bij is of niet, zo nodig gebruiken ze geweld of een der wapens.

Na de arrestatie wordt er pas aandacht aan het kind geschonken, indien er geen directe familie te bereiken is wordt jeugdzorg ingeschakeld om het kind op te vangen.

Toegevoegd na 1 minuut:
ps.

Bij gebruik van wapengeweld wordt er in zoverre rekening gehouden met het kind dat het kind er zo mogelijk geen schade van ondervind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kind word net als de ouder gewoon mee genomen naar het bureau. En het is afhankelijk van de thuis situatie of hij of zij door vrienden of familie op gehaald mag worden of dat het linea recta in een gast ouder gezin geplaatst word,of (onder toezicht van jeugdzorg) ergens bij een pleeg gezin of crisis opvang onder gebracht word. En als het kind eigenlijk nog in het autostoeltje hoort te zitten tijdens de rit, dan heeft te politie daar tijdens de arrestatie maling aan. Want in een arrestatie busje zit geen kinder stoeltje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ouder zal ook gewoon aangehouden worden. Indien mogelijk wordt er direct geregeld dat het kind naar zijn eigen zorgkader kan. Desnoods met een 2e auto naar bv de moeder of familie brengen.

Lukt dat niet dan zal het kind mee gaan naar het bureau. Tot 9 maanden oud mag het kind bij de ouder blijven tot er wel een zorgkader is geregeld. Ouder dan zal er, als het kan, een leuke invulling gegeven worden voor het kind en zal het kind door Jeugdzorg opgehaald worden. Deze heeft adressen waar een kind met spoed geplaatst kan worden. Dat is wel het uiterste als er echt geen opa's, oma's, tantes, ooms enzovoort beschikbaar zijn.

En welk kind vind het niet leuk om eens in een politieauto te zitten (ook nadat papa/mama is weggebracht) en een hele rondleiding te krijgen.

Vwb de geweldsaanwending zal daarmee terughoudend opgetreden worden. Indien mogelijk zal de ouder bv buiten het zicht van de kinderen geboeid worden voor vervoer of helemaal niet. Het werkt bij ouders die niet mee willen nog wel als argument dat de ouder sowieso mee gaat en hem vragen of hij wel wil dat hij voor de ogen van een jong kind met geweld aangehouden wordt. Voor de politie dagelijkse kost, voor hem eventjes pijn maar voor het kind kan het heel traumatisch zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bron?? Als er al een situatie zich voor doet dat een ouder aangehouden wordt in aanwezigheid van een (klein) kind dan zal zij/hij wel niet aan het werk zijn (maar valt ook niet uit te sluiten).
Grote kans dat dit thuis gebeurt, dus is het kind al thuis en wordt er enkel oppas geregeld. desnoods een tweede auto???? dit alleen in heel beperkte gevallen. Hoezo naar bv de moeder?? of vader zou ik willen aanvullen. een (klein) kind zal zijn mening vormen door naar het gedrag van zijn/haar ouder te kijken. Waarschijnlijk is deze niet blij.
een veronderstelde "leuke" rit in een politieauto is hoogst onwaarschijnlijk. afvoeren evt. boeien buiten het zicht van kinderen??
Volgens het boekje ja, maar de praktijk is echt anders.
Ook in geval indien er volledige medewerking wordt verleend door de verdachte, worden de "kleintjes" daarbij niet ontzien. Traumatisch?? Ja zeker, heel erg zelfs.
Maar hou één ding goed voor ogen, in geval van aanhouding is er sprake van een verdachte. Niets staat in zo'n geval vast.
Uit ervaring is mij gebleken dat de uitvoerende macht altijd van het slechtste uit gaat. Verantwoording achteraf ten opzichte van het kind of genoegdoening wordt overgeslagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een arrestantencel mag ook de arrestant niemand bij zich hebben ook geen kind dat de negen maanden heeft bereikt, opsporingsinstanties gaan namelijk altijd uit van het slechtste en een moeder zou dan haar kind als gijzelaar kunnen gebruiken.