Wie kan er aansprakelijk gesteld worden bij het kopen van een fles die kapot gaat, waarbij schade wordt geleden en waarbij het gaat om fabricage fout?

Daphne slaat bij supermarkt A&K bier en frisdrank in. Wanneer Daphne uit haar keldertje een fles prik haalt, ontploft deze op het moment dat zij de fles oppakt. De krachten die vrijkomen zijn zo groot, dat de scherven van de fles in Daphne’s gezicht terechtkomen en aan zijn pols een slagaderlijke bloeding veroorzaken. Niet alleen de fles, maar ook Daphne’s bril is aan gruzelementen. Daphne wordt met spoed in het ziekenhuis
opgenomen. Daar kan helaas niet worden voorkomen dat er ontsierende littekens
ontstaan. Deze zullen met plastische chirurgie wel gedeeltelijk, maar niet helemaal
weggewerkt kunnen worden. De ziekenhuisrekeningen krijgt Daphne op grond van zijn
eigen risico slechts gedeeltelijk vergoed. Uit onderzoek komt vast te staan dat er in de
fabriek van Perloy, waar de frisdrank wordt gefabriceerd, een fout is gemaakt bij de
fabricage van de drank.
Wie kan Daphne aansprakelijk stellen voor de schade die zij heeft geleden en op welke
grondslag(en)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha ben je vandaag je huiswerk Recht aan het maken?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha, ja ben ik inderdaad. Maar wil dus nog niet zo goed lukken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, je wilt kijken of Daphne de kosten voor de verkoop van de auto die ze misloopt (oid) dan ook kan verhalen op de fabrikant van de fles?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb altijd gedacht dat Daphne een meisje was.

Het beste antwoord

Het antwoord op deze vraag kun je vinden in afdeling 3 van titel 3 van boek 6 BW. Artikel 185 lid 1 bepaalt dat de producent aansprakelijk is voor de schade veroorzaak door een gebrek in zijn product.

Wanneer is een product gebrekkig? Dit is het geval indien het niet de veiligheid biedt die men daarvan mag verwachten, alle omstandigheden in aanmerking genomen (artikel 6:186 lid 1).

De vraag is nu of lichamelijk letsel gedekt wordt door beide bepalingen. Ja, zie artikel 6:190 lid 1 onder a. Dit artikel bepaalt dat de aansprakelijkheid bestaat voor schade door dood of lichamelijk letsel.

Ps: hoogstwaarschijnlijk heb je ook een boek gekocht voor de studie waar je mee bezig bent en daarin zou je dit soort dingen terug moeten kunnen vinden. Ik help graag, maar goeievraag is geen huiswerk-machine ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt ook voor dit antwoord. Heb inderdaad een wetboek, maar daar ben ik niet zo handig mee ;-) Voor mijn studie heb ik namelijk maar een klein deel recht. Vandaar, toch onwijs bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh, vandaar. Ik kan je een tip geven. De inhoudsopgave van het burgerlijk wetboek is gelaagd opgebouwd. Het begint algemeen en wordt steeds specifieker. De titels van de afdelingen en de titels zijn ook vrij duidelijk en bieden vrij veel houvast.

Andere antwoorden (2)

Ik denk dat ze dan de fabriek aansprakelijk kan stellen. Die heeft namelijk de fles verkeerd gefabriceerd,
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op basis van welke wetsartikelen? Met dit antwoord schiet ze niet veel op denk ik.
Ik denk namelijk dat de winkelier de verkopende partij is en dus verantwoordelijk is voor het aangekochte product. Waarna zij dan weer de fabrikant aansprakelijk kunnen stellen (vergelijkbaar met garantie op bijvoorbeeld electronica. Dan ga je ook naar de winkelier en niet naar de fabrikant).
Alleen kan ik dit niet onderbouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit antwoord is een antwoord waar vraagsteller niets mee kan. 'Ik denk', je weet het dus niet zeker en je weet ook geen artikelen te noemen.
Zoiets heeft zich ook voor gedaan met het Exota-affaire.