Wie controleert rechters?

Als zij blunder na blunder maken bijvoorbeeld. Zij hebben toch een baan tot hun zeventigste?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
3.4K

Antwoorden (6)

Dat is de Hoge Raad der Nederlanden

De Hoge Raad der Nederlanden (kortweg: Hoge Raad), van 1811 tot 1838 Hooggerechtshof der Verenigde Nederlanden genoemd, is de hoogste rechtsprekende instantie in Nederland, Aruba, Curaçao en Sint Maarten op civielrechtelijk, strafrechtelijk en belastingrechtelijk gebied. De Hoge Raad zetelt in Den Haag en is belast met het toezicht op de rechtseenheid en rechtsontwikkeling van het Nederlandse recht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Andere rechters, namelijk de hogere rechters. Tegen een uitspraak van de rechter kun je in hoger beroep gaan, dan toetst een hogere rechter of de uitspraak deugde of niet. Rechters worden voor het leven aangesteld omdat zij onafhankelijk moeten zijn. Ze moeten niet bang hoeven zijn voor hun baan wanneer ze uitspraken doen waar misschien de politiek niet blij mee is, bijvoorbeeld. Rechter van de centrale raad voor beroep word je niet zomaar, dat zijn zeer ervaren rechters die altijd uitstekend hun werk hebben gedaan.

Daarnaast controleren advocaten in zekere zin ook de rechters. Wanneer een rechter niet volledig onafhankelijk en onpartijdig lijkt te zijn, kan een advocaat een rechter wraken. Er komt dan een speciale kamer van rechters bijeen om te kijken of dat verzoek van de advocaat wel of niet terecht is.

Na de centrale raad voor hoger beroep is er nog het europees hof, en de roge Raad, de cassatierechter. In Nederland is de hoge raad het hoogste orgaan, en in bepaalde zaken kan ook een europese rechter nog gevraagd worden om naar de zaak te kijken. Het zijn dus altijd de hogere rechters die de lagere rechters controleren, en de advocaten die er deels ook op toezien dat een dergelijke controle plaatsvindt (door te wraken of door hoger beroep aan te tekenen voor een cliënt).

Toegevoegd na 1 minuut:
..."roge Raad." Hm, merkwaardige verschrijving. Hoge Raad, bedoelde ik natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal waar, wat hierboven staat, maar dat lijkt me niet de vraag.
Als een rechter meerdere malen blundert wordt hij uitgenodigd voor een gesprek met de president van de rechtbank (of het hof etc., net waar hij werkt.)
Vriendelijk maar dringend wordt hem gevraagd naar een andere baan om te zien, of vervroegd met pensioen te gaan. Financieel is er eventueel ook wel iets te regelen.
teusvh
12 jaar geleden
Er zijn meerdere mogelijkheden om een rechter te controleren.

Als eerste kan tijdens een proces een wraking worden ingeroepen, op die wijze kan men een rechter of rechters door rechters van een ander hof laten beoordelen op partijdigheid.

Na elke uitspraak is er de mogelijkheid om tegen een vonnis in beroep te gaan, men kan in een aantal gevallen in beroep gaan tegen de uitspraak van de Raad Van State (hoogst rechtscollege van Nederland) bij het Europees hof in Luxemburg.

Daarbij heeft elk hof een intern onderzoekskamer en worden er uitspraken bestudeerd, deze worden gebruikt bij functioneringsgesprekken binnen het hof, een meervoudig negatief functioneringsgesprek kan lijden tot ontslag van een rechter aan dat hof.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rechters worden gecontroleerd door de hogere rechters in de Gerechtshoven. Men kan namelijk in hoger beroep gaan bij een gerechtshof. Na hoger beroep kan men in cassatie gaan bij de Hoge Raad. Dit is dus de volgende controlerende instantie.

De Hoge Raad wordt uiteindelijk weer gecontroleerd door het Europese Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM). Het EHRM behandelt echter klachten tegen lidstaten en niet zozeer tegen een rechtsprekende instantie van die lidstaten.

De Hoge Raad is degene die uiteindelijk een rechter kan ontslaan, al wordt dit slechts zeer zelden gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hoge raad