ik woon in duitsland, maar wil graag een nederlandse dokter kan dat? Want ik bel er elke keer achterna, maar geen enkele huisarts wil ons helpen.

Ik betaal wel elke maand gewoon nederlandse ziekenkosten... Hoe zit dit?? Ik sta ook ingeschreven bij de kranken haus voor het geval iets gebeurd in duitsland, maar werk in Nederland

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
9.4K

Antwoorden (6)

Ja, dat kan prima. Het probleem is dat de meeste huisartsen een volle praktijk hebben, en daarom niet snel patienten aan nemen, zeker niet als ze niet in de regio van de praktijk wonen. Helaas is het voor huisartsen zo dat ze de grens als een harde grens zien.

Zelf heb ik 2 huisartsen. Een in de buurt van mijn werk in NEderland, en een in de buurt van huis in Duitsland. De duitse arts is nadrukkelijk prettiger dan de nederlandse..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bied aan om gewoon contant te betalen, dan komt het vast goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is geen probleem.
Ik ken een Hongaars gezin dat in Duitsland woont.
Ze werken in Nederland.
Ze hebben hier net over de grens in Nederland een dokter gevonden,omdat die dokter ook Hongaars spreekt.

Ze zitten in dezelfde situatie als jij.
Maar ik weet niet hoe het zit als je bv s,nachts die dokter belt ,,en je bent ziek.
Ben bang dat de afstand dan te groot is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bel gewoon naar je zieken verzekering.
Die helpen je wel met een huisarts.
12 jaar geleden
Het probleem is waarschijnlijk dat je niet staat ingeschreven bij een nederlandse huisarts. Een huisarts krijgt van de zorgverzekeraar jaarlijks een vast tarief per patiënt. Van de 9 euro per consult kan hij niet leven, dus belangrijker is het dat een patiënt staat ingeschreven.

In geval van spoed zullen ze je absoluut helpen, dan betaal je het passantentarief. Ook vergoed door je nederlandse zorgverzekering trouwens. Maar de aarzeling om je te zien voor een niet-spoedeisende klacht kan ik me wel voorstellen.

Naar mijn idee zou je drie dingen kunnen doen.

1. Je kunt je inschrijven bij een Nederlandse huisarts. Dat kan waarschijnlijk alleen maar als je net over de grens woont, omdat een huisarts vanwege de zorgplicht die hij nu eenmaal heeft voor zijn patiënten, in principe alleen patiënten aanneemt waar hij in geval van nood ook op tijd kan zijn. Wellicht is het mogelijk dat een huisarts er akkoord mee gaat dat je in Duitsland ingeschreven staat én in Nederland, waarbij je dan voor spoedgevallen die thuis gebeuren een Duitse arts belt, en voor spoedgevallen op het werk de Nederlandse. De meeste huisartsen zullen alleen niet erg happig zijn op zo'n constructie.

2. Kijk of je een Nederlandse huisarts kunt zien in het kader van een second opinion. Je zou dan een Duitse (huis)arts moeten hebben die dit aanvraagt voor je. De Nederlandse verzekering dekt een second opinion bij een andere huisarts, en hiervoor gelden natuurlijk andere tarieven dan voor gewone consulten van de eigen patiënten. Je moet dan alleen doorverwezen worden door een andere huisarts, vermoedelijk zal een Duitse arts dit moeten regelen.

3. Als al het andere faalt: bel je zorgverzekeraar en leg het probleem uit. Als je premie betaalt voor Nederlandse zorg, moet deze zorg natuurlijk wel bereikbaar zijn. Wil dus echt geen enkele huisarts in Nederland jou zien of inschrijven in zijn praktijk, dan vind ik dat het de taak van je verzekeraar is om te bemiddelen hierin.

Toegevoegd na 12 minuten:
Excuus, ik had gelezen: 'ik wil NAAR een Nederlandse dokter', zie nu dat je een Nederlandse dokter wilt (vaste huisarts, begrijp ik?) In dat geval is mijn 2e punt niet zo relevant, tenzij je genoegen neemt met de mogelijkheid in voorkomende gevallen een Nederlandse dokter te kunnen raadplegen (dat kan ook dezelfde arts zijn, als jullie daar beiden me instemmen). Als je een vaste huisarts wilt, lijkt mij dat je zorgverzekeraar zou kunnen bemiddelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het probleem zit hem in het feit dat Nederlandse huisartsen - althans, in Enschede is dat wel zo - in principe binnen tien minuten bij een patiënt moeten kunnen zijn b ij een spoedgeval. Dat kan een reden zijn je als nieuwe patiënt in de praktijk te weigeren.

Had je al een goede NL huisarts, en ben je geen 'intensieve' patiënt (i.e. nog nooit de dokter laten komen), dan blijf je in de praktijk ook wel welkom bij je oude huisarts, maar eigenlijk mag je bij elke huisarts wel langs als het nodig is.

Voor de verzekering moet je altijd in Duitsland terecht kunnen voor een spoedgeval en dus sowieso een Krankenkassekarte hebben (Duitse ziekenfondsinschrijving), die verrekend wordt met je Nederlandse ziektekostenverzekering. (Geen dubbele verzekering dus, wel twee '' inschrijvingskaartjes'.

Waar mensen dus nog een Nederlandse huisarts hebben, gaat het eigenlijk bijna altijd om mensen die na hun verhuizing naar Duitsland bij hun oude huisarts zijn gebleven. Praktisch is het echter niet altijd ; zo kunnen wij nog altijd bij onze Nederlandse huisarts terecht , maar verkiezen we dat niet te doen omdat de dokter om de hoek vele malen makkelijker is. En als er iets gebeurt, moeten we echt hier (DLD) naar de eerste hulp of specialist.

Je zult het echt met de huisarts van je keuze moeten overleggen wat je wilt en waarom, maar de kans dat je helemaal nieuw in een praktijk kunt worden ingeschreven is eigenlijk zo goed als nihil.