Hoe hangt successie belasting samen met accijns op wijn?

Ik lees net:
'De prijs voor wijn gaat mogelijk volgend jaar omhoog, doordat de coalitiepartijen de accijns erop willen verhogen met 2,7 procent. De extra inkomsten van 7 miljoen euro willen de partijen gebruiken om voor ouders die van hun overleden kind erven de vrijstelling voor erfenisbelasting te verhogen van 2.000 euro naar 45.000.'

Hoe heeft dit nou een verband met elkaar? Zou het niet reeeler zijn die accijns te gebruiken om mensen met alcohol problemen te helpen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Op geen enkele manier! Er si weer een melkkoetje gevonden om de burger nog verder uit te kleden en men blijft naarstig naar meer zoeken!

Toegevoegd na 35 seconden:
si=is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee joh, vooral de mensen met alcoholproblemen niet helpen, dan komt er minder geld binnen, omdat er minder flessen wijn verkocht worden :)

Ja, de regering heeft extra geld nodig om andere dingen recht te zetten, de verpakkingstax hadden ze al, de vliegtax moest er af omdat ze vergeten waren te bedenken dat Nederlanders dan wel een vliegveld in het buitenland pakken, de benzineprijzen zijn al bijna de hoogste in europa... wat dan?? Goh, we pakken de wijn.

Nog wat tips voor Den Haag: Honden belasting op dezelfde manier als wegenbelasting: Hoe zwaarder de hond, hoe meer belasting
Wegenbelasting voor fietsen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wegenbelasting voor fietsen hebben we al gehad,dat was volgens mij in de dertiger jaren van de vorige eeuw. Ik heb nog jarenlang zo'n belastingplaatje van mijn vader bewaard. Dat was er ééntje met een gat er in,want hij was werkloos en dat moest natuurlijk zictbaar zijn!
In principe hebben successierecht en accijns niets met elkaar te maken. De enige link tussen die 2 is dat het zorgt voor inkomsten.
Als je dus kan zorgen dat je aan de ene kant de inkomsten kan verhogen (door dus de accijns hoger te maken) kan je aan de andere kant weer een impopulaire (en voor vele onzinnige) belasting verlagen (successierecht dus).
Het is gewoon een kwestie van budgetten. Het totaalbedrag dat aan belasting binnen komt zal dus niet hoger worden, alleen de manier waarop de belasting geïnd wordt (via accijns of successierecht).

Wat uiteindelijk met de belasting gebeurt is ook weer een budget-kwestie. Als je het simpel bekijkt (en ja... ik weet ook dat het niet helemaal reëel is, maar zo wordt het een stuk duidelijker) schuiven ze gewoon alle belasting op 1 grote hoop (inkomsten) en wordt daarvan van alles en nog wat betaald (dus ook hulp bij alcoholproblemen).

Hondenbelasting wordt ook niet gebruikt om de stront van honden op te ruimen; het is ook gewoon een inkomstenbron van een gemeente. Daarmee kunnen ze weer ambtenaren betalen en projecten uitvoeren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Jelle;

Welnee, de enige zorg die het ministerie van financiën heeft is het rondkrijgen van het huishoudboekje. Vestzak, broekzakmethode.