Zijn er wettelijke afspraken gemaakt over de snelheid waarmee een knipperlicht mag knipperen?

Ik reed net achter een auto en ik zag dat het knipperlicht van deze auto wel 2 tot 3 keer sneller ging dan "normaal". Mijn broer had dit met zijn vorige auto namelijk ook op een gegeven moment, dit was in het begin toen hij hem kocht niet.
Kun je voor zoiets aan de kant worden gezet door de politie? Is de snelheid van ieder knipperlicht ( bij een auto ) hetzelfde?

Toegevoegd na 8 minuten:
Ter verduidelijking; het gaat me niet zozeer om WAT er met het knipperlicht aan de hand is, ik snap dat het niet klopt. Het gaat mij er meer om of het MAG of niet en of je er voor beboet kan worden. En ook of alle knipperlichten even snel moeten knipperen. Staat van dit alles iets in de wet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij gaat het sneller knipperen als er iets mis is, dus lamp kapot. Het is een waarschuwingssignaal, wat je ook binnen in de auto hoort. Toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de knipperlichten knipperen meestal ongeveer 1 keer per seconde, als het veel sneller gaat is dat meestal een teken dat er ergens een lampje stuk is.
er zal vast iets in de wegenverkeerswet over staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
goeie vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank u eucalypje! :)

Het beste antwoord

In het begin van de A.P.K. was er nog een eis dat de richtingaanwijzer met een frequentie van 60 tot 120 knippers per minuut moest knipperen. De eis bij A.P.K. is komen te vervallen, maar als toelatingseis (en officiele wettelijke eis) bestaat deze regel nog steeds.
Dat een richtingaanwijzer snel gaat knipperen, wordt meestal veroorzaakt door een defecte lamp. Hierdoor gaat de andere lamp sneller knipperen.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 (al zou ik me als HSP enorm 'storen' aan een auto voor me waarvan het knipperlicht knippert met een frequentie van 120 per minuut) ;-)