Hoe is het mogelijk dat circa 3200 Polen een bijstandsuitkering hebben in Nederland?

In dit artikel staat dat 3200 Polen in Nederland over een bijstandsuitkering zouden beschikken:
http://www.nu.nl/economie/2699291/explosieve-stijging-polen-met-uitkering.html

Een uitkering als WW, daar kan ik me iets bij voorstellen, dat bouw je op, op basis van arbeidsverleden, maar een bijstandsuitkering zou m.i. niet moeten kunnen. Op het moment dat een EU-burger in een andere lidstaat (het equivalent van) een bijstandsuitkering nodig heeft zou men hem (zoals ik het begrijp) moeten verzoeken terug te keren naar zijn eigen land.

Hoe zit dit nu werkelijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb er op zich geen probleem mee, als mensen er recht op hebben dan hebben ze er recht op. Ik weet ook dat je niet echt voor de lol van die paar honderd euro zult proberen rond te komen. Maar ik vroeg me gewoon af hoe het kan, omdat ik de EU-regelgeving op dit gebied anders begrepen had.

Het beste antwoord

Voor het recht op bijstand is het belangrijk dat u Nederlander bent. Soms kunt u gelijkgesteld worden met een Nederlander. Ook dan heeft u recht op bijstand. Kunt u niet gelijkgesteld worden met een Nederlander? Dan heeft u geen recht op bijstand.

1} Verblijfsvergunning:
U heeft een vergunning voor onbepaalde tijd
Met deze vergunning heeft u in principe recht op bijstand.

>>>(dus niet bij een vergunning voor bepaalde tijd)

2}
Soms kunt u ook zonder verblijfsvergunning gelijk worden gesteld met een Nederlander . Dat is het geval als u:

voor de beëindiging van uw verblijf een nieuwe aanvraag heeft ingediend voor voortgezette toelating; of
binnen 4 weken bezwaar of beroep heeft ingesteld tegen de intrekking van uw toelating en tegen de uitzetting uit Nederland.

3} Polen zijn gemeenschapsonderdaan.
Bent u gemeenschapsonderdaan en woont u al vijf jaar of langer onafgebroken legaal in Nederland? Dan heeft u een duurzaam verblijfsrecht. Daardoor kunt u recht hebben op bijstand.

Enfin.
Mogelijkheden genoeg dus.
Hier wordt het allemaal keurig uitgelegd:

http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud/index/pid/2607
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1 Het zal de derde optie wel zijn.