in 2008 gescheiden..niets geregeld t.a z. v. verdeling pensioen..wil wel dat zij krijgt waar zij recht op heeft..wat te doen?

door alle omstandigheden heeft de regel..binnen 2 jaar..niet onze aandacht gekregen..het besef hierover kwam te laat..vind wel dat mijn ex vrouw moet krijgen waar zij recht op heeft..ook na mijn overlijden..kan iemand in begrijpelijke taal uitleggen hoe wij dit kunnen regelen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (3)

De pensioenfondsen krijgen bericht van de scheiding en maken daarop een verdeling van de pensioen uitkering die op dat moment te verdelen valt. Je vrouw krijgt gewoon waar ze recht op heeft en dat krijg jij dan weer minder.
ronron1212
12 jaar geleden
Zij heeft recht op de helft van het ouderdomspensioen dat tijdens het huwelijk is opgebouwd.
En na jouw overlijden heeft ze recht op het weduwenpensioen dat gedurende het huwelijk is opgebouwd.
Bv. jullie waren 20 jaar getrouwd, en jij hebt gedurende die gehele tijd pensioenpremie betaald. Dan heeft zij recht op de helft (de andere helft is voor jou) van 20/40 van het pensioen.
Het weduwenpensioen: 20/40 van het opgebouwde weduwenpensioen, meestal gelijk aan 70% van het ouderdomspensioen.

De pensioenfondsen hebben alles genoteerd staan, als het goed is. Je kunt voor de duidelijkheid nog een melding naar het pensioenfonds doen over de scheidingsdatum.
Zolang er geen afstand van is gedaan, blijven de rechten gewoon bestaan.

Toegevoegd na 1 minuut:
ervan uitgaande, dat jullie in gemeenschap van goederen waren getrouwd. Anders moet je je door een notaris laten adviseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bel met je pensioenfonds en ze leggen je het uit.

Zonder de info bij welk pensioenfonds je aangesloten ben kan niemand wat hiermee daarbij moet je ook vermelden wat voor huwelijk en waarvoor je verzekerd ben.

Sorry maar je kan beter bellen.