Zijn de rare wetten in Amerika echt waar?

Dingen zoals: (staat gewoon in de wet)
Apen mogen niet roken
Je mag je auto niet met een onderbroek wassen
je mag je stofzuiger niet aan de buurman uitlenen

en dat soort rare dingen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Ja dat is echt waar zoals de wet dat je een parkiet niet mag verven als een kanarie en dan um verkopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waar? Die geldt niet in Amerika. Misschien in een staat. Welke?
In de Verenigde Staten bestaan er lokaal nog zeer eigenaardige wetten, waarvan sommige teruggaan tot de jaren 1800. Dat hoeft niet te verwonderen, aangezien lokale politici doorgaans naar gunstige stemmen dingen door het invoeren van steeds nieuwe wetten en de oude worden doorgaans vergeten. Nochtans blijven zij van kracht, zelfs indien ze niet meer toegepast worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is over het algemeen inderdaad zo.
Hier in nederland heb je een wet. Een rechter zal volgens deze wet rechts spreken op verschillende situaties. Soms is dat heel moeilijk. Is er eenmaal een beslissing genomen dan kunnen andere rechters onder vergelijkbare situaties verwijzen naar dat ene geval. Dit noem je jurisprudentie. Amerika, dat uit staten bestaat, werd vroeger elke uitzondering of waar de wet niet echt uitsluitsel gaf, gewoon een extra wet opgesteld om te voorkomen dat er in de toekomst weer zoiets zou gebeuren.
Vaak konden lokale overheden (dorpjes etc. eigen wetten afkondigen. Deze gekke wetjes zijn daar een overblijfsel van. In de praktijk zal je daar niets van merken maar als je de archieven induik, vind je soms nog van die wetten.
12 jaar geleden
Ja, komt door districtenstelsel.