Wat is de basis uitkering tegenwoordig?

Wat voor uitkering ontvang je als je het vertikt om te werken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K

Het beste antwoord

voor alllenstaanden ongeveer 900 incl aanvullingen
1000 voor partners 1100 plus kinderen

Toegevoegd na 7 minuten:
Ik zat er een beetje naast (behalve voor mn eigen uitkering dus), hierbij de bedragen

Toegevoegd na 7 minuten:
Gezinssituatie

Netto per maand

Vakantietoeslag

Totaal

Extra toeslag (maximaal)

Totaal (nettoloon + vakantietoeslag + toeslag)

Alleenstaand

€ 620,68

€ 32,90

€653,58

€248,28

€901,86

Alleenstaande ouder

€868,96

€46,05

€915,01

€248,28

€1.163,29

Samenwonend of gehuwd

€1.241,37

€65,33

€1.306,70

anneliez
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Geen.

Als het absoluut vertikt om te werken krijg je niets. Je krijgt enkel een uitkering als je wel op zoek gaat naar een baan maar deze niet kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het vertikt om te werken, en het ook vertikt om actief werk te zoeken, krijg je geen uitkering. Als je tijdelijk zonder werk zit, of als er omstandigheden zijn waardoor je langdurig niet kunt werken of geen werk kunt vinden, kun je in bepaalde gevallen een uitkering krijgen.

Dat is de WW als je daarvoor verzekerd was, en een arbeidsongeschiktheidsuitkering als je daarvoor in aanmerking komt en je door ziekte of handicap langdurig niet kunt werken. Heb je nergens anders recht op, en heb je geen eigen vermogen of een verdienende partner die genoeg verdient om samen op ten minste het geldende sociaal minimum te komen, dan kun je recht hebben op WWB (Bijstand) of WIJ (als je jonger bent dan 27). Je hebt dan wel de verplichting om alles te doen wat in je macht ligt om aan werk te komen. Binnen de WIJ ben je verplicht om een leerwerktraject te volgen, anders krijg je geen uitkering.

Ik zeg overigens niet dat het niet voorkomt dat er misbruik wordt gemaakt van dit soort regelingen, maar als je aanklopt bij de sociale dienst en zegt: "ik wil niet werken, wat krijg ik van jullie?" dan noteren ze echt niet even je rekeningnummer om de eerstvolgende overschrijving vast te regelen. No way.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is soms mogelijk. Let wel, de kraan gaat een keer dicht. Je zult moeten blijven solliciteren en als je dit weigert zal je geen uitkering meer ontvangen. Het schijnt op dit moment niet extreem streng gecontroleerd te worden alleen hier gaat met de bezuinigenen e.d. merkbare verandering in komen.