Hoe kan het dat Karadzis niet verplicht is om voor de rechter te verschijnen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ok thnx

Het beste antwoord

De rechter kan je wel degelijk dwingen te komen...

Je bent niet verplicht op een zitting te verschijnen. Je kunt de verdediging overlaten aan je advocaat, maar dan moet je hem daarvoor wel machtigen. De rechter moet beoordelen of hij daarmee instemt. Als hij dat niet doet/nodig vindt, kan hij de behandeling aanhouden. Je ontvangt dan een oproeping om te verschijnen. Verstek Indien je niet reageert op de dagvaarding, niet op de zitting verschijnt en je advocaat niet machtigt de verdediging te voeren, kan de rechter de zaak bij verstek behandelen.

Is de rechter van mening dat het voor de behandeling van de zaak belangrijk is dat je aanwezig bent op de rechtszitting zal hij geen verstek verlenen. De zaak wordt dan uitgesteld en je wordt nogmaals opgeroepen. Wanneer je niet komt maak je je schuldig aan art. 184 van het Sr. De rechter kan je laten halen door de politie die je vervolgens naar de terechtzitting brengt.
Wil je wel reageren maar niet op de zitting verschijnen, dan kunt je de rechter een brief schrijven. In deze brief geeft je dan jou mening over hetgeen jou in de dagvaarding wordt verweten. De rechter kan dit dan in zijn oordeel betrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Duidelijke uitleg! +1
Maar Karadzic heeft geen advocaat verdedigt zichelf heb ik begrepen. Dus hij zal wel moeten komen dan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. lees dit: http://www.trouw.nl/nieuws/europa/article2898184.ece/Karadzic_komt_dinsdag_ook_niet.html

Andere antwoorden (3)

Hij wordt bij verstek veroordeeld of bij verstek vrijgesproken, zo zit dat als je niet komt... Daar ben je dus vrij in, gelukkig in Nederland...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat niemand hier verplicht is om te verschijnen! Dus hij ook niet, maar dat maakt voor de strafmaat niks uit gelukkig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niemand kan je verplichten om voor een rechter te verschijnen,maar de cosequentie is ,dat het proces zonder jou gevoerd wordt en je dus geen weerwoord kunt geven! In het geval Karadcis rustig weg laten blijven en hem tot de hoogst mogelijke straf veroordelen!