Mag ik als 16 jarige elektronica kopen zonder volwassenen?

Iets van prijscategorie 500-1000 bij de MediaMarkt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K

Antwoorden (5)

Als je gewoon betaalt, waarom niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat je als minderjarige handelingsonbekwaam bent en voor grote aankopen toestemming nodig hebt van je ouder/verzorger..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het telt voor aankopen waarbij je achteraf betaalt, via internet bv. Maar als jij 800 euro bij je hebt mag je kopen wat je wil
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En toch kunnen je ouders het geld terug eisen als hij het heeft gekocht
Dat mag zeker. Geen idee waarom niet? Betalen dan mag je het zo meenemen hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk mag dat. Waar je alleen even op moet letten, is dat bij sommige jongerenrekeningen er een limiet op je pinpas zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kind wordt met 18 jaar voor de wet volwassen; hij of zij kan dan alles zonder toestemming van de ouders doen, van een huis kopen tot een lening afsluiten.

Als jij met 16 jaar iets koopt wat je niet kunt betalen,
ben je zelf aansprakelijk,
maar zijn je ouders verantwoordelijk.

Als jij het wel kan betalen kan je kopen wat je wilt
en zullen ze het jou ook graag verkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer volwassenen een koopovereenkomst sluiten, dan is die overeenkomst onaantastbaar. Als ze er later spijt van krijgen, dan hebben ze pech.

Voor minderjarigen ligt het iets ingewikkelder. Minderjarigen mogen wel koopovereenkomsten sluiten, maar alleen met toestemming van hun wettelijk vertegenwoordiger. Als ze die toestemming niet hebben, dan kan de wettelijk vertegenwoordiger achteraf de overeenkomst ongedaan laten maken. De winkelier is dan verplicht het product terug te nemen en het geld terug te geven.

Nu zou het natuurlijk erg onhandig zijn als minderjarigen voor alles dat ze kopen (bijvoorbeeld een broodje of een boek) officiële toestemming moeten hebben. Daarom zegt de wet, dat ervan uitgegaan moet worden dat de toestemming verleend is, als het een koopovereenkomst is die gebruikelijk is voor iemand van die leeftijd.

Het gaat dus om de vraag: "Is het gebruikelijk dat iemand van 16 jaar iets voor 500 of 1000 euro koopt"? Hoewel het hier een grensgeval betreft waar lang over gediscussieerd kan worden, denk ik dat de vraag hier negatief beantwoord moet worden. Als jij thuiskomt met een product van 1000 euro, terwijl je ouders het er niet mee eens zijn dat jij als je spaargeld daaraan besteed hebt, dan kunnen zij die overeenkomst laten vernietigen.

Deze regels zijn er om te voorkomen dat jongeren, die zelf niet altijd goede afwegingen kunnen maken over wat goed en slecht voor ze is, te beschermen tegen zichzelf. Winkeliers wordt daarom ook geadviseerd, om bij twijfel aan een minderjarige te vragen of hij wel toestemming heeft (en dit te controleren).

Toegevoegd na 2 minuten:
Conclusie: je mag als 16-jarige elektronica kopen zonder volwassene, maar je hebt wel toestemming nodig van je ouder of voogd. Anders kan deze achteraf de koopovereenkomst ongedaan laten maken.