Word ik gedwongen te betalen?

Ik ben lid van een vereniging die regelmatig een eetavond organiseert. Voor die avonden moet je je meestal intekenen, maar bij sommige speciale gelegenheden zijn alle leden automatisch ingeschreven en wordt gevraagd je op tijd af te melden als je niet kunt. Dit was laatst het geval, maar ik was hiervan niet op de hoogte omdat ik per ongeluk over de e-mail heen had gelezen die dat aankondigde. Toen ik me op de dag zelf afmeldde (ik was verhinderd) werd mij verteld dat dat niet meer kon; dat had (zoals vermeld in de e-mail) twee dagen van tevoren moeten gebeuren. Ik ben het hier echter niet mee eens. Ik ben niet aanwezig geweest op de avond en heb nooit gezegd dat ik er zou zijn. Kortom, ik heb nooit een overeenkomst geaccepteerd. Kan ik gedwongen worden het (van tevoren vastgestelde) bedrag voor het eten te betalen omdat ik me niet op tijd heb afgemeld?

Toegevoegd na 32 minuten:
Zojuist heb ik de statuten van de vereniging erop nageslagen en daarin staat niets vermeld over deze eetgebeurtenissen dan wel de verplichting tot betalen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

Je zegt zelf lid te zijn van die vereniging, deze zal bovenstaand in de regels moeten hebben staan willen ze jou laten betalen. Staat dit in de algemene voorwaarden of regels van die club en jij ben er mee akkoord gegaan zul je inderdaad moeten betalen. Anders zou je dit kunnen aanvechten al zal het niet de moeite lonen voor die paar euro. Daarbij komt dat als je zometeen ruzie hebt over dat geld dat de relatie tussen jou en de club ook over is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als dit in de statuten van de vereniging staat zul je je daaraan moeten houden. Dat jij per ongeluk over een e-mail heen leest doet er niet toe. Je hebt je te laat afgemeld en men heeft kosten gemaakt voor jou, die je zult moeten betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het nou per se moet of niet, ik zou het toch betalen en hier verder geen gedoe over maken. Dit komt de sfeer ten goede voor jou binnen de vereniging.
Overigens ben ik er wel van overtuigd dat je eigenlijk ook moet betalen. Lees de reacties goed door maar vooal je eigen vraag.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bent lid van de vereniging, vermoedelijk al langere tijd, en daarin gelden naast de overduidelijk geschreven regels ook altijd een paar 'praktijkregels' die vaak zo voor zich spreken, dat je er geen officieel stuk van hoeft te maken. Jammer dat je niet opschrijft wat voor vereniging het is, want afhankelijk van de doelstelling kan dat nog wel eens invloed hebben. Ik ga er dus vooralsnog vanuit dat het een soort ' gezelligheidsvereniging' is.

Als 'uit eten gaan' een regelmatige activiteit van de vereniging is, hoort dat bij de cultuur van die vereniging en ben jij daar van op de hoogte. Dat zulke dingen tevoren geregeld en betaald moeten worden weet je ook. Dan loop je dus vroeg of laat een keer het risico dat je niet kunt komen opdagen op een activiteit die wel voor je betaald is of moet worden.

Je gaat daar mee akkoord op het moment dat je besluit lid te worden van die vereniging. Als het volslagen onverwacht kwam, was het wellicht een ander verhaal, maar blijkbaar komt dit vaker voor. Lullig, uiteraard, maar wie moet er anders voor die kosten opdraaien ? Bij een grote, anonieme vereniging kun je het wellicht wat hoger spelen, maar bij een gezelligheidsvereniging is het belangrijk dat je elkaar kunt blijven aankijken.

Het lijkt me trouwens wel verstandig op de eerstvolgende ledenvergadering dit punt op de agenda te laten zetten, want regels / statuten kunnen in de loop van de tijd nog wel eens veranderd/aangepast moeten worden aan de veranderde cultuur. Wellicht was het uit eten van origine geen vast onderdeel en nu wel ; het is voor iedereen prettig als dat dan ook op schrift staat. Misschien is er ook onverhoopt iets fout gegaan, en moeten kosten bijvoorbeeld inderdaad altijd pas gemaakt worden na aanmelding, en mogen ze niet uitgaan van automatische deelname. Dat zijn zeker zaken om over te praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb je zelf al het antwoord gegeven op je eigen vraag.
Je zegt dat er speciale gelegenheden zijn waarbij elk lid automatisch is ingeschreven.
Je weet dat je,jezelf moet afmelden wanneer je verhinderd bent.
Het feit dat jij over het E-mailbericht hebt heengelezen en je dus van niets wist,is aan jouzelf te wijten en dit mag je natuurlijk niet bij de vereniging neerleggen.
Het is dan ook heel begrijpelijk dat je de kosten moet dragen.
Ook al staat er niets over in de statuten: Het is een gebruik in de vereniging dat er bij speciale gelegenheden iets wordt georganiseerd.
Dit hoeft niet beschreven te zijn in de statuten van de vereniging.
Ook is het niet zo vreemd dat je,jezelf ruim op tijd moet afmelden.
Doe je dit niet maakt de vereniging kosten waarvan het zeer redelijk is dat jij die vergoed.
Ook het feit dat jij niet hebt gezegd dat je er zou zijn doet niet ter zake,omdat het een gebruik in de vereniging is dat iedereen automatisch voor het etentje is aangemeld.
Je hoeft dus niet te laten weten dat je er bent want er wordt van uitgegaan dat je er bent zolang je,jezelf niet hebt afgemeld.
Je bent als lid van deze vereniging (ook al staat er niets beschreven in de statuten) blijkbaar akkoord gegaan met deze afspraken en gewoonte,dus wees sportief en betaal gewoon de kosten.
Ook lijkt het mij verstandig deze kosten te betalen wil je niet in de toekomst met de nek aangekeken worden door de andere leden van de vereniging.