Neen.

Tegen de uitspraak in een artikel 12 procedure kan men niet in beroep gaan.

Heeft de rechter positief beslist wordt het geheel automatisch herwogen door een andere raadskamer.

Heeft de rechter negatief beslist is het de rechter het eens met de officier van justitie dat er wettelijk te weinig houvast is voor het voeren van een proces tegen een verdachte en er geen veroordeling uit zal rollen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als de officier van justitie beslist om een zaak te seponeren (afdoen), dan heeft een direct belanghebbende het recht om een bijzondere klachtprocedure te starten en de zaak rechtstreeks aan een gerechtshof voorleggen. De rechter zal zich buigen over de zaak en zal beoordelen of de zaak opportuun genoeg is, dat houdt in of de zaak dermate ernstig is dar het voorgeleidt moet worden aan de rechter bij de rechtbank. Dus ja, je kan beroep gaan. Ga voor de zekerheid nog wel even naar een juridisch loket voor een gratis eerste advies en neem relevante stukken/documenten mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
excuses voor de typfouten, maar ik denk dat de essentie van de tekst voldoende is om de fouten te kunnen negeren :). Typen op een smartphone is irritant bij lange antwoorden :(.
Ik ga ervan uit dat je bedoelt, dat je een klacht indient bij het gerechtshof, omdat je het er niet eens bent dat het Openbaar Ministerie besluit om geen vervolging in te stellen.

Als ik dat goed heb, dan is de uitspraak van het hof de laatste stap. Indien het hof oordeelt dat de officier van justitie niet hoeft te vervolgen, dan is het einde verhaal, en zijn er geen mogelijkheden meer om in hoger beroep te gaan.

In onderstaand artikel kun je alles lezen over deze procedure (het was actueel met Wilders, en is nu actueel in de zaak Martijn) en helemaal onderaan het artikel, lees je wat er gebeurt (of niet gebeurt) na de uitspraak van het hof.

http://www.rechtspraak.nl/Naar-de-rechter/Hoger-beroep/Pages/Klacht-over-het-niet-%28verder%29-vervolgen-van-een-strafbaarfeit-artikel-12-Sv.aspx
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan inderdaad ook, waarschijnlijk werd dit ook bedoeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marcel ik begrijp jouw antwoord wel een beetje. Ik denk dat wat jij beschrijft in je antwoord, de procedure ZELF al is. Je kunt dus in beroep gaan, tegen een beslissing van het OM, en dan zit je in die procedure. NA die procedure is het afgelopen, als het hof niet in je voordeel beslist.