Hoe vaak mag je in een jaar te laat op school komen?

Vandaag werd ik bij de afdelingsleider van mijn school geroepen, ik was dit jaar al 5 keer te laat geweest. Ik kreeg de nodige straffen binnen school opgelegd, en kreeg de waarschuwing dat als ik dit jaar nog twee keer te laat zou komen de leerplichtambtenaar erbij geroepen zou worden.

Mijn vraag: Is er een absoluut aantal keer dat je per jaar te laat op school mag komen zonder dat je de leerplicht ontwijkt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
10.6K

Het beste antwoord

Neen er is geen maximaal aantal keer dat je te laat mag komen.

Al bij de eerste keer dat je te laat komt zonder een wettige reden (dus overmacht of redenen waarom je ook vrij zou krijgen) dient de school melding te doen, dat ze het niet doen heeft meer een administratieve reden dan een niet willen.

Jou school heeft jou dus nu voldoende gelegenheid gegeven om te zorgen dat je op tijd komt, een melding wegens ongeoorloofd verzuim is dan ook zeer terecht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je mag alleen te laat komen als er een echte calamiteit is. Je behoort namelijk gewoon op tijd op school te zijn net als later op je werk. Te laat komen is niet gewenst gedrag.
ronron1212
12 jaar geleden
Net zoals ronron zegt hoort je gewoon op tijd te komen, het zegt namelijk wat over je instelling naar je school of werk toe als je al! 5x te laat bent gekomen. Je bent dan niet gemotiveerd en laks. Als je later in de echte wereld in een paar maanden, want je school is net een paar maanden bezig, 5x te laat komt heb je geen kans meer bij je werkgever, berisping schorsing of zelfs ontslag staan dan op de loer. Ik zelf vind 1 max 2x per 12 maanden al meer dan genoeg. Maar dan alleen als je bijvoorbeeld lekke band krijgt of je moest iemand helpen met reanimatie na een ongeluk maar verslapen of mijn haar zat nog niet goed of de brug stond nog open zullen zeker geen reden moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bovenstaande antwoorden zijn natuurlijk correct.
Verder heeft elke school daar zijn eigen regels over. Vraag er eens naar, dan heb je gelijk duidelijkheid. Staat het ook niet naast het rooster? Daar staat het bij ons iig.
Zo weet ik dat je bij ons max. 3 keer per week en 5 keer per 6 weken te laat mag komen. Als alle keren binnen 1 a 2 weken zijn, dan is het logisch dat je een waarschuwing krijgt. Is het echter al sinds het begin, dan is jouw school gewoon wat strenger daarmee ;-)

Toegevoegd na 20 uur:
Met 'te laat mogen komen' bedoel ik trouwens niet dat er helemaal niets aan de hand is. Je moet een briefje halen en je daarna een kwartier eerder melden. En als je dat vaker doet dan bovenstaand krijg je een waarschuwing en halen ze de leerplichtambtenaar erbij.