Als je het idee hebt dat de penningmeeester zijn werk niet goed doet hoe pak je dat dan aan?

Ik zit in een bestuur en heb het vermoeden dat een aantal zaken die de penningmeester op zich neemt niet goed lopen helaas.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

Neem (in samenwerking met andere bestuursleden) zijn boekhouding door. Kijk of je fouten kunt opsporen. Indien dit zo is, wijs hem hierop of stel in het ergste geval een nieuwe boekhouder aan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stel een kascommissie in.
De meeste verenigingen hebben een kascommissie die de boekhoudingen, begrotingen en financieel beleid controleren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kascommissie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sterker nog, normaliter moet er een kascommissie zijn die jaarlijks voor de jaarvergadering de boeken bij de penningmeester controleert. En de commissie moet minimaal uit 2 personen bestaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg altijd dat er een soort schaduwcommissie is die de boekhouding kan goedkeuren. Een heel normaal gebruik. Pas als die commissie de boekhouding goedkeurt, dan pas wordt goedkeuring definitief verleend aan de boekhoudresultaten. Als dit een vaste constructie is, dan weet de boekhouder dat er over zijn schouder naar de resultaten van zijn werk wordt gekeken. Zorg dat er in die schaduwcommissie ook iemand zit die van financiele kaas heeft gegeten
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is in eerste instantie een bestuurs aangelegenheid, het bestuur dient als eerste een onderzoek in te stellen naar de gang van zake bij de penningmeester, blijkt daaruit dat hij zijn zaakjes niet op orde heeft dient onverwijld melding gedaan te worden bij de leden van de vereniging en de penningmeester te worden geschorst tot dat een algemene ledenvergadering zich over het gebrek heeft uitgesproken.

Blijkt na onderzoek dat er ook frauduleuze handelingen zijn verricht dient men als bestuur onverwijld aangifte te doen bij politie.