Zijn jaarlijkse contracten wettelijk verboden?

Hallo, ik heb dus al 4 jaar een abonnement op een bepaalde website, website doet er niet toe ( nee het is geen porno haha ). Ik heb 2 weken geleden mijn email adres veranderd. Je krijgt altijd in de laatste maand van je jaarabonnement een herinnering dat je abonnement wordt verlengd. Deze heb ik dus niet gekregen ivm met een nieuw email adres. Vanmiddag had ik het erover met een vriend van mij want ik wilde graag dit abonnement stop zetten. Die vriend vertelde me dat jaarlijkse contracten zoals deze wettelijk verboden zijn en dat je je geld hoort terug te krijgen. Mijn vraag is dus nu of dit klopt en hoe ik dit moet gaan regelen. Dankjewel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Antwoorden (4)

het is pas sinds kort dat het jaarlijks automatisch verlengen niet meer is toegestaan.
Jij heb het abonnement nog afgesloten in een bepaalde periode, waarin deze regel nog niet geldig was.
Dus je zou het helaas echt af moeten wachten.
Vergeet hem in ieder geval niet op te zeggen, anders zit je er nog langer aan vast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geld terug krijgen kan niet maar opzeggen wel want de wet is alweer zo'n 2 jaar veranderd. Afgelopen week is op die wetgeving een aanvulling gekomen voor oa sportscholen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een jaarcontract, twee of driejaarcontract etc. is wettelijk niet verboden. Het is verboden om voor commerciële contracten deze na afloop van de afgesproken periode deze stilzwijgend (of met aankondiging) te verlengen met eenzelfde periode. Na afloop van het contract moet het mogelijk zijn om je contract te ontbinden met maximaal een maand opzegtermijn.

Toegevoegd na 4 minuten:
Voor lidmaatschappen bij verenigingen gelden andere regels en ook voor contracten die voor 1 december 2011 zijn afgesproken.

Voor bestaande abonnementen en contracten geldt een overgangsregeling. Deze overgangsregeling duurt 1 jaar.

Op 1 december 2012 gelden de nieuwe regels ook voor bestaande abonnementen en contracten.

Toegevoegd na 11 minuten:
Je krijgt geld terug in de volgende gevallen:

1. Het contract valt onder de nieuwe regeling (jouw contract dus nog niet, pas vanaf 1 december 2012)
EN
2. Je contract is na afloop van de overeengekomen periode stilzwijgend verlengd en je hebt voor de hele nieuwe periode vooruit betaald.
EN
3. Je zegt voor het einde van de verlengde periode af en kan dan restitutie krijgen voor de overige maanden met in achtneming van de wettelijk geldende opzegtermijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de nieuwe wet is geregeld dat een jaarcontract niet automatisch verlengd mag worden. Je dient er een bericht van te krijgen. Dat bericht heb je niet ontvangen, dus dien je nu onmiddellijk schriftelijk op te zeggen, zodat je er over een maand van af bent.