een valmes importeren?

http://www.dealextreme.com/p/stainless-steel-manual-release-folding-knife-21-5cm-full-length-26204

Ik wil graag dit mes via internet kopen, nee ik wil er niks gevaarlijks mee doen ik vind het gewoon een mooi mes :)

nu is mijn vraag, het mes word geimporteerd vanuit (volgens mij) amerika maar ik heb geen idee of ze hier wel legaal zijn en of er een kans is dat hij bij de grens in beslag word genomen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K

Antwoorden (2)

Wat ik zo snel kan vinden; wel degelijk verboden.

1.Wapens in de zin van deze wet zijn de hieronder vermelde of overeenkomstig dit artikellid aangewezen voorwerpen, onderverdeeld in de volgende categorieën.

Categorie I

1°. stiletto's, valmessen en vlindermessen, een en ander indien het lemmet:

a. meer dan een snijkant heeft;

b. 7 cm of langer en 14 mm of smaller is;

c. 9 cm of langer is; of

d. van een stootplaat is voorzien;

Deze tekst komt uit onderstaande bron die volledig gewijd is aan de wetten omtrend ( verboden ) wapens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt! Echter is het mes waar de link naar leid geen valmes.. Fout van de vragensteller.. Een valmes is hetzelfde als een stiletto maar werkt alleen met zwaartekracht dus zonder uitklapmechanisme.
Het mes in de link is gewoon een handmatig openklapbaar mes.
Klopt valmessen, oftewel stiletto's zijn illegaal..
Echter is het mes waar jij de link van geeft geen val mes maar een simpel handmatig inklapbaar mes.
De lengte van het opengeklapte mes is 21.5cm met 1 snijkant en daardoor legaal als beschreven in de hier al genoemde "Wet wapens en munitie" en wel binnen categorie 2:

2. andere opvouwbare messen, indien:
a. het lemmet meer dan een snijkant heeft; of
b. de lengte in opengevouwen toestand langer dan 28 cm is;

Dus gewoon legaal en dus te importeren, dit wil uiteraard niet zeggen dat het geen vertraging op zal lopen bij de douane. Plus mocht je dit soort artikelen vaak bestellen dan zal er vast wel iemand zijn die in de toekomst een oogje op je houdt..