Als het luchtalarm afgaat, mag winkelier mensen weigeren?

Stel dat het luchtalarm gaat vanwege een gifgasaanval of wat dan ook. Mag een winkel dan zijn deuren sluiten voor het winkelend publiek of zijn ze verplicht toch mensen binnen te laten.

De winkelier zal het misschien niet willen omdat als er zo veel mensen binnen zijn dan wordt er mogelijk gestolen. Aan de andere kant lijkt het me onwaarschijnlijk dat ze zoiets zouden mogen weigeren.

Is hier iets over geregeld in de wet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maandag is het om 12:00 weer raak. Of zat je hier aan te denken. (GV!)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om de één of andere reden had ik hier gisteren een discussie over met m'n vriendin =P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het volgende gevonden: Hoort u de sirene, ga dan zo snel mogelijk naar binnen. Dat geldt voor iedereen. Dus ook als u op uw werk bent, of op school. Kinderen die op school zijn, moeten daar blijven. U moet de kinderen niet van school halen. Het advies "naar binnen" betekent: ga het dichts bijzijnde gebouw binnen. Dus een bedrijf, een kantoor, een winkel of een huis. Als mensen bij u aankloppen, geef dan gelegenheid om te "schuilen". Ziet u dat anderen de sirene niet hebben opgemerkt, bijvoorbeeld doven, waarschuw ze dan. U moet niet gaan bellen. Het telefoonsysteem kan dan overbelast raken. Dan is niemand meer bereikbaar en komt de hulpverlening in ernstige problemen. Hier wordt dus gesteld dat je de "gelegenheid" moet geven. Een straf of wet heb ik niet kunnen vinden. http://www.112regioutrecht.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=41&Itemid=33
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vrees je een gifgasaanval? :p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je weet maar nooit wanneer de Duutsers weer binnenvallen! :P
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
is dat ook zo voor de belgen onder ons of is dat enkel van toepassing in het mooie nederland?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Belgen laten we inderdaad buiten de winkel staan. Nederlanders mogen erin! =)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een nuttige reactie (net als deze). Not.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen idee, testen jullie ook altijd jullie alarmen om 12.00 de eerste maandag van de maand?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Beertender: Ik denk van wel, ik zal er hier eens op letten!!
@ Attitude: mooi grapje ;) ik had dit niet verwacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Jan005, gelukkig begrijp jij wél hoe ik de grap bedoel. En even "OT" op jou reactie; gezien het geringe aantal antwoorden lijkt het me sterk dat er überhaupt een wet voor is. Gezien ik een NLer ben, weet ik het van België al helemaal niet.

Het beste antwoord

In de wet staat al dat je zonodig hulp moet verlenen. Weigeren mag derhalve alleen als het toelaten van nog meer mensen de veiligheid van de reeds aanwezigen in gevaar brengt (zo vol dat er anders voor de al aanwezigen bv zuurstof gebrek optreedt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, ik denk dat dit hem gaat worden!

Andere antwoorden (3)

Netjes is het niet, maar ja het is privéeigendom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de winkelier mag dat in dit voorbeeld niet weigeren. Het luchtalarm is een teken van een noodsituatie. Mensen die zich in een noodsituatie bevinden hulp onthouden, is strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, lijkt mij ook. +
Het is hetzelfde als een ongeluk op de weg. Als je als voorbijganger/automobilist hulp kan verlenen dan ben je hiertoe verplicht. Het lijkt mij een soortgelijk geval.