Help! Groupon deal. Wie heeft er gelijk??

Via de website Groupon.nl heb ik een fotoshoot deal gekocht. Afspraak gemaakt & een paar dagen voor de shoot kreeg ik de briefing binnen.
In de briefing stond er dat als je later ben dan 10 minuten er een nieuwe afspraak dient worden ingeboekt. Ik was laat en had hun gebeld. Ze zeiden dat ik beter nieuwe afspraak kon maken aangezien het zonde zou zijn om de shoot in zo'n korte tijd te doen. Paar dagen later heb ik hun een email gestuurd om te vragen naar de beschikbare datums voor een nieuwe afspraak, waarop ze als antwoord gaven dat het niet mogelijk was. Ze zeiden ineens dat als ik een nieuwe afspraak wil, ik opnieuw moesten betalen. In hun policy & briefing staat duidelijk geschreven dat er wel een nieuwe afspraak gemaakt kan worden.
Verder staat er op hun website alleen:

Bij annulering binnen 5 werkdagen 100 % van de betaling.
Bij annulering meer dan 5 werkdagen Vrij van kosten.

Maar aangezien dit geen annulering is van de shoot, maar een verzetting van afspraak, is deze policy ook niet van toepassing. Verder staat er ook duidelijk geschreven dat als je te laat ben, er een nieuwe afspraak dient ingeboekt te worden. Ik heb ze dus ook terug gemaild hiermee. Als antwoord gaven ze aan dat opnieuw in boeken=opnieuw betalen betekent. UHmmm... inboeken betekent niet opnieuw betalen??! En er staat ook verder nergens in hun policy dat er opnieuw betaald dient te worden!

Na mijn laatste mailtje hebben ze gezegd er verder niet meer op in gaan.

Any opinions?

MVG

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (7)

jammer dat je te laat was, maar in de regel betekent het niet doorgaan van een fotoshoot toch kosten voor het bedrijf. Daar je te laat was, moeten ze nieuwe kosten maken en daar hebben bedrijven in de regel geen zin in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het feit is dat jij te laat bent. Zij waren beschikbaar op het juiste moment, jij niet. Jij bent als het ware in gebreke gebleven, dat neemt een zekere verantwoordelijkheid met zich mee. Het bedrijf geeft op de website aan dat er geen restitutie mogelijk is als er binnen 5 dagen geannuleerd wordt. Dat zal zijn omdat het bedrijf kosten maakt. Het woord annulering is multi interpretabel omdat er geen definitie van bij staat op de site. De voorwaarden die horen bij de termen opnieuw inboeken en afspraak opnieuw maken zijn ook multi interpretebel. Jij legt die termen in jouw voordeel uit, maar aangezien jij in gebreke bent gebleven kan ik me voorstellen dat het bedrijf niet mee gaat in die redenering. Die keuze is aan het bedrijf. Nu de keuze door het bedrijf is gemaakt en ze niet coulant zijn geweest tegenover jou, kun je je afvragen of je nog zaken wilt doen met dat bedrijf. Overmacht kan altijd gebeuren, maar voor zo ver het geen overmacht was; leer dat je op tijd komt. Misschien niet het antwoord dat je wilt horen, maar zo zit het naar mijn mening wel in elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is ook zo dat ze haar geadviseerd hadden om een nieuwe afspraak te maken. Wel terecht kon die dag, maar dat dat zonde was. Dat zou net zoiets zijn als iets kopen waarvan de verkoper zegt dat je geen bon nodig hebt om te ruilen en dat als je dan wil ruilen zonder bon, je het volledige bedrag moet betalen voor het nieuwe product omdat je de bon niet hebt....
Schakel rechtsbijstand in als je dat hebt! Laat hen t voor je uitzoeken. Heb je al betaald? Want zelfs als t je eigen schuld was door t te laat komen hebben zij je nog verkeerde informatie gegeven door te zeggen dat je n nieuwe afspraak kon maken en later weer niet. Dat klopt niet. Ze willen er duidelijk onderuit en toch t geld vangen. Als je nog niet betaald hebt NIET doen dan tot t uitgezocht is. Bedrijven hebben de macht helaas, maar ik liet t hier niet bij zitten! Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het staat er eigenlijk vrij duidelijk :
Als je meer dan tien minuten te laat bent, ben je te laat, en wordt de rest van je tijd niet meer gebruikt om snel nog een fotoshoot te doen ; die afspraak ben je dan kwijt.

Dat is 'minder dan 5 dagen' (namelijk 10 minuten), en dus is het geld voor die afspraak weg.

Natuurlijk kun je (altijd) een nieuwe afspraak maken, maar dat is dan gewoon voor een hele nieuwe shoot.

Dit is een heel normale, heel logische constructie. Met de reden WAAROM je niet komt opdagen op je afspraak, hebben zij eigenlijk niks te maken. Hun tijd en mensen zijn geboekt, de kosten zijn gemaakt, en daar kan geen ander inspringen.

De vergissing is vermoedelijk aan jou kant ontstaan door de term 'nieuwe afspraak'. Ik maak echter nergens uit op dat dat een 'compensatie-afspraak' zonder kosten voor jou zou moeten zijn. Een afspraak te laat (minder dan 5 dagen tevoren) verplaatsen IS een annulering van de aanvankelijke afspraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, je hebt gewoon pech, de voorwaarden zijn helder. Echt jammer dat je te laat was, maar volkomen begrijpelijk dat je opnieuw moet betalen, hoe lullig het ook is voor jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nieuwe afspraak betekent gewoon een nieuwe, andere, volgende, niet-deze afspraak. Als het om 'verzetten' ging, of een kosteloze nieuwe afspraak zou DAT er expliciet bij moeten staan. Voor zover ik uit je vraag kan opmaken - ik heb de voorwaarden er niet bij natuurlijk - staat het er gewoon zoals het er wettelijk moet staan. Als ik ergens eenmaal geweest ben, en ik wil nog een keer, maar ik een nieuwe afspraak. Logisch toch ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Marleen, ik had het niet beter kunnen zeggen! +
De laatste tijd duiken er steeds meer verhalen op over de bedrijven die hun acties aanbieden via Groupon.

In jou geval zal duidelijk moeten gaan blijken wie er nu de afspraak heeft geannuleerd, we weten namelijk een essentieel deel van het geheel niet, hoelang zou de fotoshoot in zijn totaliteit duren.

Er van uitgaande dat jij maar 10 minuten te laat was:

Zou de fotoshoot slechts 15min duren dan is de het advies van het bedrijf redelijk.

Duurt de fotoshoot een halfuur of langer en het bedrijf zegt dat het onnodig is om te komen dan is jet een afzegging door het bedrijf, jij had namelijk nog recht op 20min.

Overigens heb jij niets vandoen met het bedrijf dat de fotoshoot zou uitvoeren, jij hebt een overeenkomst met Groupon, zij dienen er voor zorg te dragen dat het geheel netjes verloopt.

Kijk ook is bij TROS radar, die hebben ook al is tijd besteed aan Groupon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem contact op met TROS radar, samen sta je vele malen sterker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Consumentenrecht goed doornemen. Groupon bied de fotoshoot aan en niet de fotograaf. Groupon heeft de fotograaf in de arm genomen om de werkzaamheden uit te voeren. En ja hier is wel sprake van benadeling door het bedrijf. Vraagsteller heeft de studio inclusief het personeel voor 60min. gehuurd, dat de volledige fotoshoot niet in de resterende 45min. uitgevoerd kan worden begrijpt elkeen echter de resterende tijd dient de fotograaf weldegelijk aan de huurder te besteden. Zou te gek zijn voor woorden, je huurt een auto, je gaat twee weken op vakantie en maakt geen gebruik van de auto daarna mag geen gebruik meer maken van de auto de rest van de maand, je hebt hem de eerste twee weken ook niet gebruikt..
wow, dat is erg vervelend voor je. Maargoed heb je ooit iets gehoord over de zwarte en de grijze lijst van algemene voorwaardes? Want iemand mag niet van alles in een algemene voorwaarde proppen. als een bepaald soort voorwaarde onredelijks bezwarend is, dan is dit voorwaarde te vernietigen. Kijk ook op www.iusmentis.com/contracten/algemenevoorwaarden/ voor meer info. Zoek ook even iemand die in de juridische gebied sterk zit en laat het niet hierbij zitten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het feit dat hun zeggen dat je een nieuwe afspraak moet maken kan vrij onduidelijk liggen. Ze hebben niet gezegd dat je voor die nieuwe afspraak moet betalen maar ze hebben ook niet gezegd dat die nieuwe afspraak "gratis" is. Beetje onduidelijk dus. Ik zou in het vervolg dat van te voren jezelf duidelijk laten maken. Vaak kun je niks meer doen aan dit soort ongein.